Dansk dejtingsida använde falsk gravsten i reklam

Dejtingsidan skapade en fejkad grav mitt i Köpenhamn och tog bilder på graven - med ett kors i mitten - för att illustrera kärlek som aldrig blev av.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Den nu aktuella graven finns på hörnet mellan Nörre Sögade och Dronning Louises Bro i Köpenhamn. Ett enkelt kors är prytt med en blomma, och under korset står gravljus.

Det är lätt att få intrycket att här har skett en olycka, skriver Kristeligt Dagblad, som uppmärksammat graven och bilderna på den, som nu används i reklamsyfte.

Men om man ser närmare på korset ser man att där står "Här möttes de aldrig". Dejtingsidan skriver i sin annons: "Ännu en romans som aldrig började. Ännu ett vitt kors på de online-dating- jaktmarkernas oändligt stora matchkyrkogård. Finns det ingen som tar ansvar för alla förspillda matchningar? Jo, nu finns det!"

Företaget bakom dejtingsidan vill med bilderna göra reklam för sin nya dejtingsida.

– Man rör sig här i en tradition av provocerande reklamtyper, säger Thomas Söbirk Petersen, professor i filosofi och medlem i Det Etiske Råd, i en kommentar.

Han tycker att reklamen denna gång är "på gränsen" och han får medhåll av teologen Christina Busk. Hon äger och är en av initiativtagarna till Etikos, som är rådgivare i etiska frågor.

– En dejtingupplevelse och detta att mista en kär människa går inte att jämföra, säger hon och varnar för att människor kan bli sårade av jämförelsen.

Thomas Söbirk Petersen säger att människor som nyligen mist någon kan känna sig djupt kränkta av bilderna, och att risken för företaget, YOLO, är att företaget får ett dåligt rykte.

"Verkligen osmakligt", sa en förbipasserande vid Nörrebro enligt Kristeligt Dagblad. Men Simon Frank från YOLO säger i en kommentar, att vad företaget velat var inte att förstärka någons sorg men att provocera för att starta en debatt om kärlek i den digitala tidsåldern.

Statsministeromröstning