GeViaDagen – ett Netflix för givande

Digitala satsningen GeViaDagen samlar givandet till olika insamlingsorganisationer på en och samma plattform – Dagen.se.
– En modern lösning, anpassad efter nya givarmönster, säger chefredaktör och vd Felicia Ferreira.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

I dagarna lanseras "GeViaDagen" på Dagen.se. Avsikten är att göra det enklare för såväl givare som insamlingsorganisationer att hitta varandra. Ett tiotal organisationer inom bland annat kristen missions- och biståndsverksamhet är anslutna till en början.

Vid sidan av ett lojalt givande till en och samma hjälporganisation har nya givarönskemål växt fram inte minst i yngre genrationer, motiverar Anders Axklo, försäljningschef på Dagen, den nya digitala satsningen.

 

Foto: Natanael Gindemo

Anders Axklo.

 

– På det här sättet kan den som vill med en enda inbetalning fördela sitt givande mellan flera organisationer som man vill stödja. Möjligheten finns också att ge anonymt utan att behöva bli registrerad givare hos någon enskild organisation, säger han.

Detta nya mönster har setts när det gäller konsumtion, och mycket tyder på att det också gäller vid givande till olika typer av hjälpverksamhet.

 

Foto: Natanael Gindemo

Felicia Ferreira fyller i:

– Det här är ytterligare ett led i vår digitala satsning på Dagen. Det känns viktigt att förkorta processen från det att man läser om något välgörande ändamål och vill ge till det på en gång, till det att det blir möjligt. Nu blir det betydligt färre steg, säger hon.

Ett slags Netflix eller Spotify för givare, har varit en benämning på tjänsten.

Dagen lanserar GeViaDagen ihop med företaget Pennybridge med huvudkontor i Örebro, som sedan 2012 jobbar med den här typen av insamling till "goda ändamål", och som garanterar hanteringen.

Det innebär bland annat att företaget är underställt Finansinspektionen och uppfyller dess krav och regler när det gäller betaltjänster och penningöverföring. Grundaren och vd:n Daniel Bergqvist har en bakgrund inom såväl ideell sektor som inom sälj- och marknadsföring i näringslivet.

– Vi arbetar för att trygga och digitalisera givandet. När någon skänker en slant ska de veta att pengarna kommer fram, säger Daniel Bergqvist.

Av de pengar som framöver samlas in med hjälp av GeViaDagen faktureras insamlingsorganisationerna tio procent av beloppet som har donerats – från Dagen och Pennybridge, något som är under det administrationskostnadstak på 25 procent som exempelvis 90-kontot sätter upp.

– Nu kan vi erbjuda insamlingsorganisationerna att vara med utan ekonomisk risk – och på lika villkor, säger Anders Axklo, som hoppas på en tillströmning av organisationer till tjänsten närmsta tiden.

Länk till GeViaDagen: https://www.dagen.se/geviadagen

 

Sambo och giftermål
Sex har en själslig dimension som inte försvann bara för att kyrkans sexualmoral kastades överbord av 1960-talets rebeller. 
Foto: mari lezhava
Foto: mari lezhava
Explosionen i Beirut
Alia Abboud.
Foto: Skärmdump
Foto: Skärmdump