MQ och Myrorna gör unikt samarbete

MQ byter namn till Marqet och släpper samtidigt in Myrorna i butiken. Myrornas överskott går till Frälsningsarméns hjälparbete.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Klädkedjan MQ ska förnya sig. De byter såväl koncept som namn till Marqet, en förändring som påbörjas inom kort med start i butikerna i landets storstäder. VD:n Ingvar Larsson säger till Dagens Industri att de ska bli en konceptbutik.

– I en sådan butik kan man bredda erbjudandet och sälja fler kategorier än bara mode, säger han.

Myrorna får plats

En av förändringarna är att klädkedjan släpper in Myrorna i sina butiker, där de bereds plats för att sälja second-handkläder. Myrorna drivs av Frälsningsarmén och har vanligtvis egna butiker, där överskottet går till social verksamhet.

På Myrornas hemsida skriver organisationen att de vill hitta nya målgrupper för att möta konsumenternas behov, därför väljer de att samarbeta med Marqet.

Ställ om

–Det är bråttom för både modebranschen och konsumenterna att på riktigt ställa om till cirkulärt agerande, säger Caroline Andermatt, VD på Myrorna, via hemsidan.

– Vi har ingen mer tid att förlora och genom innovativa samarbeten som detta driver vi på en ökad takt i den omställningen. Vi ser samarbetet på ett första steg på en lång och framgångsrik resa tillsammans med Marqet.

Pengarna som Frälsningsarmén får in via Myrorna går bland annat till behandlingshem för missbrukare, till skyddade boenden för kvinnor, till sommarkollo för barn och till hjälp och stöd för människor i hemlöshet.

KONVERTITEN ABBAS
Joakim Hagerius.
Foto: Natanel Gindemo
LUCIA
Staten och Svenska kyrkan
Kyrkominister Marita Ulvskog och ärkebiskop KG Hammar på 1998 års kyrkomöte i Sigtuna.
Foto: Ulf Palm/TT
Foto: Ulf Palm/TT
Foto: Francois Mori
Foto: Francois Mori