Myrorna: Nu börjar vi hyra ut kläder

Myrorna börjar hyra ut kläder i en av sina second hand-butiker.
– Våra konsumtionsvanor behöver förändras och vi vill testa om det finns en öppenhet bland konsumenterna, säger Nina Adler på Myrorna.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Frälsningsarméns butikskedja Myrorna börjar nu med greppet att hyra ut kläder till sina kunder. Ett koncept som förmodligen är nytt inom den ideella second hand-verksamheten i Sverige.

– Vad vi känner till är vi först bland ideella second handbutiker i landet att erbjuda detta, säger Nina Adler, som är hållbarhetskommunikatör på Myrorna.

Idén att hyra ut plagg har funnits under en period, men det har dröjt innan det blev verklighet.

– I vår ledningsgrupp har idén diskuterats ett tag men det har tagit lite tid att få till det organisatoriskt. Nu kände vi att det var rätt läge att pröva konceptet i butik.

Än så länge finns det en Myrorna-butik i landet som erbjuder uthyrning av kläder. Först ut är Myrorna i Ropsten i Stockholm.

– Vi har valt att börja testa konceptet i en av våra butiker, så vi får se hur det fungerar. Butiken i Ropsten är vår största butik i landet och en av de butiker som funnits längst, berättar Nina Adler för Dagen.

Varför börjar ni hyra ut kläder?

– Vi vill utmana konsumenterna och väcka dem lite. Klimatförändringarna innebär att allas våra konsumtionsvanor behöver förändras och det här ser vi som ett steg i rätt riktning mot större hållbarhet.

Än så länge gäller möjligheten att hyra plagg inte alla kläder i butiken, utan ett utvalt sortiment.

– Det är festplagg som frackar och balklänningar, och "vardagsfestkläder" som glittriga kavajer. Plagg som är både snygga och roliga att bära. Men också vanliga vardagskläder som byxor, skjortor och tröjor.

– I övrigt fortsätter vi precis som vanligt med försäljning i våra butiker.

Går pengarna från uthyrningen till något särskilt projekt?

– Som vid all försäljning i Myrornas butiker går pengarna till Frälsningsarmén som bestämmer till vilka projekt de ska gå, berättar Nina Adler.

Konceptet kommer att utvärderas under tidens gång och förhoppningen är att fler butiker i landet ska börja hyra ut kläder. Om försöket blir en framgång kanske Myrorna kommer att hyra ut andra saker i sina butiker.

– Först vill vi ta reda på vad som fungerar och lära oss mera om vad våra kunder efterfrågar. Sedan får vi se vad vi gör.

Hoppas ni att det får fart på försäljningen också?

– Ja, men framför allt hoppas vi att det ska bidra till att fler grejer återanvänds. I stället för att ständigt köpa nya prylar behöver vi använda det som redan finns. Längre livslängd på det som producerats, helt enkelt.

Vid premiären på torsdagen fanns ett intresse för det nya hyrkonceptet i butiken i Ropsten, enligt Nina Adler.

– Många kunder tycker att det låter intressant. Tiden får utvisa hur stort intresset är. Konceptet är nytt för second handbutiker, så det kommer nog ta lite tid innan kunderna vänjer sig.

– Vi tror att möjligheterna är stora och att det i dag finns en öppenhet för att förändra konsumtionsvanorna som inte fanns tidigare.

Myrorna var från början namnet på en välgörenhetsförening som drevs av några damer i Stockholm som reparerade kasserade saker från välbärgade familjer och sålde. Verksamheten togs över av Frälsningsarmén 1899.

Myrorna har 33 second handbutiker runt om i Sverige och ett 350-tal anställda. Den första butiken öppnades 1899 på Götgatan i Stockholm.

Läs fler artiklar om Frälsningsarmén

Alla tidigare artiklar
Ann-Christine Karlsten från Frälsningsarmén i Visby berättar om verksamheten i Krukmakarens hur för statsministerparet Stefan och Ulla Löfven.
Foto: Samuel Björk
Foto: Samuel Björk