Så bemöter resebolagen svenskarnas flygskam

Det är inte bara på grund av flygskammen som resandet minskat, menar två resebolag Dagen pratat med. De välkomnar miljödebatten, men vill samtidigt vidga samtalet kring flygets påverkan.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Det är tuffa tider för resebranschen. Både resebolaget Apollo och resebyråkedjan Ticket märker av sommarens minskade intresse för flygresor.

Clara Larsson på Apollo lyfter fram förra sommarens varma väder och den svaga kronan som två orsaker till att bokningarna varit färre i år jämfört med förra året. Men hon tror även att miljödebatten bidragit.

– Det är bra att debatten förs. Människor får en ökad förståelse, det gör att branschen behöver utvecklas och politiker titta närmare på frågan.

Miljöfrågorna är viktiga för Apollo och under de senaste åren har deras flygbolag Novair lyckats minska utsläppen med 30 procent. För sina kunder lyfter hon fram det miljösmarta i att åka på paketresor.

– Åker man på charterresa åker man kollektivt från dörr till dörr. Vi lyssnar på våra kunder som framför allt är intresserade av hur miljöarbetet ser ut på destinationen, det kan handla om allt från hantering av avfall till reducering av plast.

Läs mer | Peter Halldorf om svenska flygskammen

 

Katarina Daniels på Ticket vill inte ursäkta flygets påverkan på miljön, men vill sätta in den i ett större perspektiv.

– Det är viktigt att se alla delar i vardagen och livet. Själv älskar jag att resa och tror att det är viktigt ur ett utvecklingsperspektiv. Däremot undviker jag onödiga jobbresor, äter nästan inget kött, har solpaneler på taket, åker främst kommunalt och har en elbil.

Lyfter fram positiva effekter

Hon vill också lyfta fram resandets positiva effekter. Dels för den lokala turistnäringen på resmålet, men också för den resande som får ta del av nya intryck.

– Vi måste resa för att upptäcka nya kulturer och behålla ett öppet sinne.

Både Katarina Daniels och Clara Larsson tycker att flygbranschen har fått ett oproportionerligt stort fokus i miljödebatten. De nämner klädindustrin och byggindustrin som andra klimatbovar, som inte blivit lika hårt granskade.

– Men jag är inte ett dugg förvånad. Flyget är lätt att uppmärksamma och man tar en industri i taget, säger Katarina Daniels.

Årets medmänniska
Usha Deminger Sandgren.
Foto: Per-Johan Thörn
Foto: Per-Johan Thörn