28 september 2020

En tidning på kristen grund



Nyheter

Todd White i tårar: ”Jag har inte predikat hela evangeliet”

Amerikanske predikanten Todd White, i Sverige kanske mest känd för att han medverkade i den stora evangelistiska satsningen Awakening Europe i Friends Arena 2016, säger nu att han aldrig predikat hela evangeliet.

I tårar talade Todd White till sin församling Lifestyle Christianity i Watauga, Texas, på söndagen om hur Gud rört skakat om honom i grunden och visat att han under sina 16 år som kristen inte förkunnat hela evangeliet. White talade om att han, och kristenheten i stort, måste börja tala om synd för att få människor att förstå varför de behöver Jesus. Han varnade för den förkunnelse som inte talar om omvändelse och uppoffrande lärjungaskap, utan bara om Guds kärlek, välsignelser och ett bra liv här på jorden.

– Vi måste veta att vi syndat mot Gud. Jag såg det här när jag blev frälst. Av någon anledning har det tagit mig 16 år att förklara det. Och jag känner det som att jag just sett något helt nytt, sa White.

Läs också ”Awakening bekräftar vår tids självupptagenhet”

”Det här är evangeliet”

White talade inför en i stort sett tyst åhörarskara om hur han börjat läsa Charles Spurgeon, baptistförkunnaren från 1800-talets England som av många ses som tidernas främste predikant. White förklarade att han blivit övertygad om hur viktigt det är använda sig av lagen för att leda människor till insikt om synd, vilket är det enda som kan leda fram till riktig frälsning.

– Om vi inte ser att vi syndat mot en helig Gud kan det inte bli någon verklig omvändelse. Hur kan du vilja bli funnen om du inte vet att du är vilse? Vad är tecknet på omvändelse? Att du hatar synd, sa White som ägnat åratal åt att predika ett helt annat budskap.

Videon av söndagens budskap har i skrivande stund över 160 000 visningar på Youtube, och bland kommentarerna märks mycket positiv förvåning över vad som tycks vara en radikal omvändelse av en person som tidigare förkastat all kritik.

Läs mer Tonar ned anklagelserna – ingen predikar hela evangeliet

Avfärdade kritik

Todd White är en av flera förkunnare som i filmen American Gospel från 2019 pekas ut som villolärare, för att han inte predikar hela evangeliet. I maj i år avfärdade White filmen som "demoniskt inspirerad” och sa till sin församling att han vägrat titta på den. Men nu verkar det som att han tagit till sig av just den kritik som framförs i filmen.

Todd White, lätt igenkänd med sina långa dreads och sin avslappnade klädstil, har blivit ett känt namn inom karismatiska kretsar, med sin betoning på Andens gåvor och helande. Men han har också dragit på sig en hel del kritik för obibliska inslag i sin förkunnelse och sina nära band till framgångs- och helandepredikanter som Benny Hinn, Bill Johnson, och Kenneth Copeland, som han beskriver som sin andlige far. White anklagas också för fejkade "mirakulösa” helanden, detta eftersom att han har en särskild förmåga att hitta människor med olika långa ben och få det kortare benet att tillsynes växa ut – en form av helande som gång på gång har avslöjats som falskt.

Kritiker ställer krav

Justin Peters är teolog och baptistförkunnare och har i många år granskat förkunnare inom den amerikanska trosrörelsen. I en video på Youtube kommenterar han Todd Whites mycket uppmärksammade omvändelse, och säger att om det är en genuin omvändelse måste den också visa sig i handling, och riktar en skarp uppmaning till White.

– Du måste vara villig att offentligt säga att du predikat ett falskt evangelium, erkänna för människor att du ljugit för dem och att du medvetet bedragit människor med falska helanden, säger Justin Peters.

Läs också Joakim Hagerius: Varför krävs mod för att ifrågasätta Bethel church?

David Högfeldt

David Högfeldt är nyhetsreporter på Dagen.

Fler artiklar