Starka kvinnor hjälper svaga i samhället

JERUSALEM. Starka kvinnor som verkar för utsatta människor hyllas av Magdalena-institutet vid Genesarets sjö. Israeliska och palestinska kvinnliga ledare vittnade om sina insatser på en konferens inför Internationella kvinnodagen.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Kvinnor från hela världen samlades i israeliska Migdal, Nya testamentes Magdala, för att fira Internationella kvinnodagen. På en konferens i söndags med fokus på kvinnans ”genius”, särbegåvning, framträdde kvinnor som under ofta svåra omständigheter leder sociala och humanitära projekt.

De möttes på det katolska institutet uppkallat efter Maria Magdalena – kvinnan som enligt Bibeln följde Jesus och upptäckte hans tomma grav – och som verkar i hennes ”anda”.

Nådens hus

Agnes Shehade leder Nådens hus i den israeliska hamnstaden Haifa. Det är ett hem för frigivna fångar som är på väg tillbaka till samhället efter ofta långa fängelsestraff. De får tillbringa den sista tiden av straffet utanför fängelsemurarna – och familjen Shehade har öppnat sitt hem för dem sedan 1982.

– Vi har alltid 15 fångar här och de stannar nio månader. De är mördare och tunga brottslingar, men vi lever som en stor familj. Mina fem barn har vuxit upp med fångar som något helt naturligt, säger Agnes Shehade som deltog i konferensen.

Hon kom till Israel som volontär från Schweiz, driven av sin kristna tro. I Haifa träffade hon sin blivande man Kamil, kristen israelisk arab – alltså palestinier med israeliskt medborgarskap – som var aktiv i den lokala grekisk-katolska kyrkan. De rustade upp en gammal övergiven kyrka, inredde dess skolbyggnad till bostad, flyttade in och började ta emot fångar.

– Vi får bidrag från främst kristna över hela världen. Den israeliska staten finansierar hälften av verksamheten. Till början tog vi emot fångar från alla grupper, i dag är vi ett officiellt hem för arabiska fångar, säger Agnes Shehade.

– Vi får styrka av vår tro. Min man dog 2000. Vi visste inte om vi kunde fortsätta utan honom, men vi lyckades. Det är ett mirakel, säger hon.

Många återanpassas

I Nådens hus finns också social­arbetare och kuratorer. Fångarna får hjälp med sina drogproblem, med att hitta jobb. Agnes Shehade säger att en stor del av de hundratals fångar som passerat hennes hem har lyckats återanpassa sig till samhället.

På konferensen framträdde också Amoun Sleem, ledare i Jerusalem för den palestinska romska gruppen ¬ som kallas för dom-folket. Hon har grundat ett center och en organisation som företräder denna utstötta grupp i det palestinska samhället.

– Vi har funnits 500 år i Mellanöstern. Vi är en av de etniska grupperna i Heliga landet, men vi är utstötta och diskriminerade. Jag vill visa att vi finns, att vi har rättigheter, säger Amoun Sleem.

– Vår organisation fokuserar på kvinnor och barn. Många är analfabeter. Vi vill ge dem en chans till arbete, till normalt liv, säger hon.

Det finns runt 3 000 romer i Jerusalem, 12 000 i Gaza och några tusen på Västbanken. I Jerusalem har de genom århundradena bott i ett område nära Lejonporten i den muromgivna gamla staden, men börjar trängas ut därifrån, säger hon.

Forskar om drottning Ester

Ytterligare en rad kvinnliga ledare berättade om sin verksamhet, medan konferensen öppnades av den tyska teologen Nina Heereman som forskar om den bibliska drottning Ester.

– Kvinnor som lever enligt sin kvinnliga genius har möjlighet att göra samhället mera mänskligt och att förändra kulturen. Det är en enkel stig, men den kräver en djup reflektion över ens identitet i Guds avbild, säger Jennifer Ristine, ledare för Magdalena-institutet.

Fakta:

I Maria Magdalenas anda

Magdalena- institutet drivs av romersk-katolska kyrkan i Migdal vid Genesarets strand i Israel och är uppkallat efter den bibliska Maria Magdalena.

Det invigdes 2014 och är redan ett populärt pilgrimsmål. Där finns kyrka, konferenscenter och en arkeologisk utgrävning.

Målet är att lyfta fram Magdalas historiska, kulturella och andliga betydelse. Man fokuserar också på kvinnans ställning i religion och samhälle.

Debatt