Debatt

Dags ta ställning kring Eritrea!

Det går inte att avgöra vilken av de två schismatiska kyrkorna i Eritrea som är värd att stödja, menar somliga i Sverige. En märklig hållning, anser Stefan Hill.

Kyrkans historia är full av konflikter. Ibland har konflikterna varit inomkyrkliga och ibland har konflikter utanför kyrkan letat sig in i kyrkan. Traditionellt har kyrkans inställning varit att man ska reda ut konflikter och försonas. I vissa fall har det inte varit möjligt utan kyrkan har splittrats. Oavsett om vad saken har gällt så har den kyrkliga traditionen varit att man måste ta ställning; Antingen delar man brödet och vinet eller så gör man inte det.

I dag finns en konflikt inom den orientalisk ortodoxa grenen av kyrkan. På den ena sidan står regimen i Asmara som har tagit kontrollen över Eritreas ortodoxa kyrka. På den andra sidan står samtliga övriga orientalisk ortodoxa kyrkor vilka har enats i synsättet att en världslig regim oavsett dess natur aldrig kan tillåtas ta kontrollen över en kyrka. Att regimen i Asmara är en klassisk kommunistisk diktatur gör den inte lämpligare att styra över kyrkan och tillsättas dess biskopar.

I Sverige är synen på denna konflikt delad. Vissa anser att det inte går att avgöra vilken av de två schismatiska kyrkorna som är värd att stödja. Inställningen verkar vara att båda sidor är lika goda kålsupare.

Låt oss då granska regimen i Asmara. Hur står den sig i jämförelse med världens övriga regimer?

Yttrandefrihet: Sämst i världen (Press Freedom Index)

Mänskliga fri och rättigheter: Lägsta betyg i alla avseenden (Freedom House)

Religionsfrihet: Tolfte sämsta land för kristna (Open Doors)

Ekonomisk frihet: 182:a sämst av 185 undersökta länder (Världsbankens Doing Business report.)

Fattigdom: 183:e störst av 187 undersökta länder (IMF)

Dessa bottennoteringar har uppnåtts till ett högt pris. Befolkningen i Eritrea har fått lida och lider ännu under olidliga förhållanden.

Slaveri förklätt till värnplikt. Värnpliktiga används till alla sorters arbete. Ska man bygga en väg så blir ett antal personer inkallade som värnpliktiga vägarbetare. Har någon tagit examen i matematik så kan den personen bli inkallad som värnpliktig gymnasielärare. Alla, även kvinnor, kan bli inkallade till värnpliktstjänstgöring mellan 18 och 50 års ålder. Inga garantier för att permissioner eller hemresor lämnas. En mamma med små barn kan bli inkallad och får återse sina barn först när hon blir hemskickad (det gäller att ha bra mor- och farföräldrar). En familjeförsörjare kan bli inkallad på obestämd tid (det gäller att få pengar skickade till sig från anhöriga i utlandet, annars kan man få svälta ihjäl).

Repressalier mot anhöriga. Familjemedlemmar hålls ansvariga för brott som begåtts av andra familjemedlemmar. Till exempel så döms familjer där någon har flytt landet att betala böter på motsvarande 20 000 kr. Detta i ett land där en värnpliktig får en ekonomisk ersättning på ungefär en krona per dag.

Tortyr, Försvinnande, Olidliga fängelser och så vidare på samma sätt som i de flesta kommunistiska diktaturer.

Situationen i Eritrea är så svår att Sverige regelmässigt beviljar alla eritreaner som tagit sig till Sverige politisk asyl. Till och med de som bevisligen jobbar för den eritreanska säkerhetstjänsten får asyl. Det skulle nämligen vara omänskligt att utvisa någon, oavsett omständigheterna till Eritrea.

Nu är frågan: Skulle det kunna vara möjligt för kyrkans företrädare att ta ställning i konflikten? Vissa säger att det är omöjligt. De kan nämligen inte avgöra vilken sida som är den rätta. Ungefär som de kristna, i Sverige, som inte kunde avgöra vilken sida som var den rätta: Nazisterna som förföljde judarna, eller judarna. När Hitler hade begått självmord i sin bunker var det plötsligt enkelt att avgöra att nazisterna var den sämre parten i konflikten.

Om det nu inte går att avgöra om regimen i Eritrea är bra eller dålig så undrar jag: Varför beviljar vi flyktingar från Eritrea asyl?

Om vi ska anse att en kyrka som styrs av en kommunistisk regim som förföljer kristna och alla andra som den misstänker ha lojaliteter utanför partiet är likvärdig med den förföljda kyrkan så undrar jag om det finns några förföljda människor någonstans som kyrkan kan ta ställning för.

Stefan Hill, Kyrkokansler för Eritrenska Ortodoxa Tewahedo Kyrkan i Skandinavien (Koptiska Patriarketet)

Fler artiklar för dig