Debatt

Förnekelsen av helvetet värre än tron på det

Det är sedan den liberala teologin har trängt in även i frikyrkorna och brutit ner denna tro som vi skördar resultatet – tillbakagång.

Det behövs ett bemötande av Teuvo Broströms insändare (Dagen 6 augusti), detta av flera anledningar. Dels på grund av att påståendena i insändaren inte är skriftenliga, dels därför att analysen inte är välgrundad. När det gäller det senare handlar det alltså om att frikyrkornas tillbakagång skulle bero på djävulstron och helvetestron.

Det är snarare tvärtom. När frikyrkorna hade den välgrundade tron på detta och även förkunnade det, då var det en stark tillväxt i dessa kyrkor. Människor insåg allvaret och överlämnade sina liv till Gud.

Det är sedan den liberala teologin har trängt in även i frikyrkorna och brutit ner denna tro som vi skördar resultatet – tillbakagång.

De klara budskapen om nödvändigheten av omvändelse från Satans makt till Gud, är i vår tid inte längre självklara. Det som däremot klart står fram är skriftens ord på dessa områden och det är det som gäller i alla tider.

Vi har tydliga skriftord som visar på vilket budskap som ska predikas. Ett exempel är då Jesus själv talade till Paulus om vad han var kallad till, det återges i Apostlagärningarna 26:18: "... för att öppna deras ögon, för att vända dem från mörker till ljus och från Satans makt till Gud, så att de får syndernas förlåtelse och en plats bland dem som helgats genom tron på mig."

Och om inte denna omvändelse finns, då blir bara kyrkorna som vilken annars förening som helst och inte en församling enligt Bibelns modell.

Det handlar om att räddas från något till något. När denna förkunnelse klargörs för människor kan vi förvänta en skörd för himlen. Eller har också himlen avskaffats precis som tron på förtappelsen?

Kan man tro på den eviga saligheten och inte tro på dess motsats? Påpekas kan att Jesus undervisade mer om risken att gå förlorad än om himlen. Kanske det borde vara en tanke­ställare för alla som vill avskaffa tron på förtappelsen.

Vad ska man göra med alla bibeltexter som visar på såväl djävulens existens som verkligheten av en förtappelse, vanligtvis kallad för helvetet? Ja, inte har vi fått auktoritet att ta bort något från Guds ord, det har vi blivit varnade för, se Uppenbarelseboken 22:19.

Teuvo Broström skriver om att våra tolkningar måste gå hand i hand med vår medvetande­utveckling. Bibeln kallar inte övergivandet av Bibelns sanningar för "medvetandeutveckling". Beteckningen är – avfall från tron.

Holger Nilsson, Vetlanda

Fler artiklar för dig