Debatt

Lär om vinstuttag av fordonsindustrin

Vinstuttag i välfärden är en fråga som debatteras flitigt i dagarna. Tyvärr så gör de skattefinansierade upphandlarna samma fel som vanligt, de försöker förgäves utveckla nya upphandlingsmodeller utan att ta lärdom från industrin. Leverantörerna har ofta mångårig erfarenhet av industriupphandlingar och har med det ett förhandlingsövertag.

Hur går det då till inom exempelvis bilindustrin? Jo, man använder sig av en så kallad ”Open book-kalkyl”. Leverantören får presentera alla sina kostnader ner på en ganska låg nivå. Material, direkt lön, indirekt lön och administration granskas minutiöst för att se om något saknas eller om det finns onödiga kostnader.

När man är överens om kostnadsmassan så tillåts leverantören lägga på en marginal, vanligtvis runt 8 procent av kostnaden. Man kommer också överens om att de effektivitetsvinster som leverantören gör under avtalslängden ska komma bägge parter tillgodo, ofta genom att man delar lika, 50/50, på besparingen.

För underleverantörer till fordonsindustrin är detta vardag och det har gett både lägre kostnader och högre produktivitet i industrin. För att få en god effektivitet, rimliga kostnader och dito vinster inom välfärdssektorn så borde offentliga upphandlare snarast lära sig av fordonsindustrin.

Att välfärdsföretagen skulle självdö av att få vinstnivåer i nivå med underleverantörsledet inom fordonsindustrin, betvivlar jag starkt.

Peter Tönnäng,

Täby

Fler artiklar för dig