Debatt

Ta nya steg för nyktrare trafik

Sverige måste göra mer för att minska rattfylleriet. Det skriver Göran Sydhage, VD för Motorförarnas helnykterhetsförbund, inför nyårstrafiken.

MHF – Motorförarnas Helnykterhetsförbund – har just fyllt 90 år. Sedan 1926 har vi drivit arbetet för en nykter och säker trafik. Vi har bidragit till att Sverige är bland de bättre länderna i Europa då det gäller nykter trafik. Ändå sker 500 fyllekörningar varje timme, året runt i Sverige. Det finns mycket att göra fortfarande.

Du kan också göra en insats

Är det okej om din dotter får skjuts hem av ett rattfyllo? Jag tror att de flesta som läser Dagen svarar nej på den frågan. Men hur gör du och jag för att förhindra rattfylleri? Hur lär vi våra barn att agera om de skulle få ett skjutserbjudande av en person som har druckit? Har vi pratat med barnen om att i första hand tacka nej, och därefter göra vad de kan för att förhindra fyllekörningen och att omgående ringa 112 om det ändå sker?

Har vi inte pratat om det här, så är det dags att göra det nu.

Nästan alla lagar som gäller nykterhet vid ratten har initierats av oss på MHF, och vi har gjort mycket mer än så. Tack vare våra initiativ har vi i dag säkerhetsbälten, bilprovning, bakåtvända barnstolar och höga kvalitetskrav på alkolås och alkomätare. Utan MHF hade vi kört vidare på vänster sida av vägen, vi drog ett tungt lass vid högertrafikomläggningen. Allt det där tar vi i dag för självklart, men i de flesta fall ligger många års hårt slit från vår sida bakom.

Vi märker via alla våra kommunikationskanaler att folk blir upprörda av rattfylleri. Varje gång ett barn körs på av en full förare eller en berusad långtradarchaufför krossar en personbil fylls våra mailboxar och kommentarsfält. Med rätta är detta ett ämne som engagerar.

För några decennier sedan var det självklart för många kyrkligt engagerade att vara med i MHF. Det hörde till den seriösa och sunda livsstilen. Som många andra frivilligorganisationer tappar vi i dag också medlemmar. Vad beror det på?

Vi har identifierat ett par motstridiga trender, som leder åt samma håll.

Den första trenden är att den tidigare helt rådande helnykterhetsnormen i församlingarna inte gäller längre. Allt fler kyrkligt aktiva tar ett glas vin eller en öl till maten idag. Något som var otänkbart en generation tillbaka. Det förhållandet kan man ha olika åsikter om, men vi vet att det förhåller sig så.

Den andra trenden är att vi också ser att många unga väljer att avstå alkohol helt och hållet, men nykterist? Nä, det vill man inte kalla sig, trots att man inte dricker.

MHF är en organisation som vill ändra normer för en säkrare trafik. Sedan sommaren 2016 har vi därför två olika kategorier av medlemmar: Helnykter och Trafiknykter.

Våra helnyktra medlemmar avstår alkohol helt och hållet, och de trafiknyktra avstår – som namnet antyder – alkohol när de ska köra bil eller andra fordon.

Vad kan göras? MHF har gjort mycket i historien, men mycket återstår.

Alkobommarna som funnits i Göteborg och Stockholm står nu avstängda. Regeringen talar om vikten av kontroller för att stoppa fulla förare att köra ut från svenska hamnar där vi vet att fylleriet är mer utbrett än i den vardagliga trafiken. Men då måste de också budgetera pengar för att driftsätta bommarna.

Vad sägs om alkobommar vid långtidsparkeringarna på våra flygplatser? Varför inte låta all flygpersonal som flyger dig till Luleå eller Kanarieöarna passera en alkobom på väg in till jobbet? Enkelt, billigt och säkert.

Minst 60 personer dör varje år på grund av rattfylleri. Tusen skadas varje år. På tio år blir det ett helt Tibro eller Haparanda eller Munkedal eller Gnosjö eller Surahammar där varenda innevånare i kommunen skulle vara skadad av rattfylleri.

Så här kan det inte fortsätta.

Sverige borde följa länder som Rumänien, Estland, Ungern och Tjeckien och införa en form av nollgräns för alkohol i trafiken.

Täpp igen kryphålet eftersupning som gör att föraren kan påstå att han drack först efter olyckan och därmed frias från rattfylleri.

Polisen måste nå tillbaka till de mycket tätare nykterhetskontroller som rådde för några år sedan.

Fullt fungerande alkobommar som i dag står helt oanvända­ i Stockholms frihamn måste i bruk och dessutom införas på många fler platser i landet.

Polisen måste få laglig rätt att göra kontroller av narkotika i trafiken på samma sätt som man kontrollerar alkohol.

Varje kommun bör upphandla alkolås i sina bilar, eller på annat sätt säkra nykterheten när bilarna körs.

Vi kan vara goda föredömen för andra och bryta alkoholnormen.

Håller du med mig?

Göran Sydhage­, VD för Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF)

Fler artiklar för dig