Jag sjöng en kristen sång för barnen när de var små. Min väninna var förfärad: ”Börjar ni indoktrineringen så tidigt?”.

Linda Alexandersson
Gästkrönikör

Vi har rätt att berätta om tron för våra barn

En dag kommer mina barn att växa upp och göra sina egna livsval. Det är inte alls säkert att de då väljer att tro på Gud eller att följa Jesus.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Krönikor

Jag minns förfäran i en väninnas blick när jag berättade för henne att jag sjöng en kristen sång för mina barn som vaggvisa när de var små. ”Börjar ni verkligen indoktrineringen så tidigt?” var hennes kommentar.

Jag minns att jag i mitt stilla sinne funderade över om hon hade blivit lika upprörd om jag indoktrinerat mina barn med budskapet om en trollmor som binder fast sina barn i svansen. Nu sjöng jag i stället att ”Gud bryr sig om oss, stora som små”, och utövade därmed religiös påverkan på mina barn.

I ett religionsfobiskt Sverige har det närmast gjorts till dygd att barn ska hållas borta från allt vad religion heter. Därför kan politiker driva att scouter som ber en bön inte ska få bidrag. Därför kan politiska partier ha som vallöfte att alla religiösa friskolor ska stängas, oavsett om de följer skollagen eller inte. För barn ska få välja själva, heter det, med ateismen som den självklara utgångspunkten.

I min familj är den kristna tron den självklara utgångspunkten. Det tillhör de mänskliga rättigheterna att jag kan välja att ha en annan tro än den i samhället normerande. Till barns rättigheter hör rätten till andlig utveckling och till religionsfriheten hör rätten att som förälder dela sin tro med sina barn.

Det betyder att mina barn redan från att de var små har fått veta att vi som är deras föräldrar tror att Gud har skapat dem och älskar dem. Med detta som utgångspunkt har vi också haft en tydlig förankring när vi berättat om deras och alla människors lika värde. För att de på djupet ska kunna förstå att vi verkligen menar det vi säger har det också varit viktigt för oss att ha ett öppet hem där människor från hela världen kan mötas, både för att äta och umgås men också för att dela livets glädjeämnen och svårigheter och be tillsammans.

Det har varit viktigt att finnas med i en församling där de möter alla typer av människor i alla generationer. Följden av denna religiösa påverkan har för mina barn inneburit att de har vänner i alla åldrar och från många olika länder. På så sätt hoppas jag att jag har vaccinerat dem mot rasism och främlingsrädsla.

Det har också inneburit att de fått redskap när det gäller hur man kan hantera konflikter och problem utifrån Jesu budskap om försoning och fred. Eller ensamhet och rädsla baserat på budskapet om att Gud alltid är med dem och hör deras böner.

En dag kommer mina barn att växa upp och göra sina egna livsval. Det är inte alls säkert att de då väljer att tro på Gud eller att följa Jesus. Det måste jag naturligtvis acceptera. Men tills dess har jag rätt att ge mina barn det bästa jag har. Jag har rätt att berätta för dem vad Gud har gjort i mitt liv och om hur mötet med Jesus har förändrat allt. Jag har rätt att berätta för dem hur min tro påverkar mig, mina prioriteringar och mina livsval. Den rätten har du också, tillsammans med alla andra svenska föräldrar, som väljer att berätta om den kristna tron eller ge en annan bild av verkligheten till sina barn.

Läs också: Linda Alexandersson: Vi lider av andlig undernäring

Annons
Annons