Dagen Lokalt

Evangelist i 61 år, inga planer att lägga av

Leif Tholin har hållit igång sin kallelse som evangelist nu i 61 år. I många år var han taxichaufför i Stockholm där han hade många möjligheter att evangelisera. Detta då han inte reste runt omkring i landet i kyrkor och bönehus, vilket han har gjort de senaste åren.

1 av 4

Leif Tholin och hans fru Maud bor i Järfälla, och denna söndag predikade han på hemmaplan, i Aspnäskyrkan där.

Han var inte ensam på scenen i kyrkan. På plats fanns även kyrkans kammarkör med sin ledare Stig Andersson, och nedanför satt en publik som var lite större än den vanligen brukar vara. Det låg redan innan mötesstart förväntan i atmosfären, detta möjligen för att det är ganska sällan som bygdens son Leif Tholin predikar en söndagsförmiddag. Detta förstås beroende på hans myckna resande runt om i landet.

Kammarkören medverkar med viss regelbundenhet i kyrkan, och består av ett trettiotal sångare. Kören har en repertoar av gamla älskade sånger likaväl som nytt material, och inte så sällan arrangerat av ledaren Stig Andersson. Detta är en mycket välsjungande kör och det är inte sällan mycket varma applåder efter sångerna.

Leif Tholin gick fram till podiet. Såg sig lite omkring i lokalen, hälsade på några gamla bekanta och man märker omgående att han har publiken med sig. Det känns som om återseendets glädje hos publiken är påtaglig.

Det är ingen komplicerat predikan publiken får höra. Man får höra en person tala, en person som fått en gudomlig uppmaning att påminna om nödvändigheten för en kristen att ta på sig hela Guds vapenrustning. Att förstå variationerna i utrustningen man har tillgång till, och att använda den på rätt sätt i den situation man kan hamna i. Under predikans gång ger han ett par exempel från sitt eget liv i vilket han mött personer som på ett ibland humoristiskt sätt, låtit honom veta att man blivit frälst, fått möta Jesus.

Predikan närmade sitt slut då predikanten gav en inbjudan till publiken att komma fram för förbön, för att få uppleva välsignelse eller vad annat man hade för behov. Det var många som gick fram och där tog emot erbjudandet om förbön.

– Att få vara med i en gudstjänst som denna med en så öppen atmosfär ger hopp. Hopp om att den helige Ande fortfarande är verksam. Och att få lyssna till en predikan som är ledd av Anden, har en stark biblisk skärpa och en djup personlig prägel berör mig djupt, säger Pirjo Eriksson, en av besökarna.

Siv och Olle Lagerstedt var också där:

– Gudstjänsten i söndags betydde mycket för oss. Kören sjöng underbart, och dagens predikan gick till våra hjärtan. Den var både vislig och uppbygglig. Man upplevde att Guds ande var utgjuten, säger de.

Leif Tholin, evangelist, pastor i 61 år. Han började tidigt, var minst dubbelarbetande med att ratta en taxibil, ha familj och att ta hand om en talarstol i många olika sammanhang. Alltid samma budskap – till passageraren bakom honom i bilen, till mötesbesökaren framför honom i kyrkan, kapellet eller i stugmötet. Och i söndags i sin hemmakyrka i Järfälla.

Fler artiklar för dig