Debatt

Anden är fortsatt verksam i vår tid

Jag läste med glädje den ganska positiva och välbalanserade rapporten om Bethel, kyrkan och skolan i Kalifornien som många svenskar besöker (Dagen 26 februari).

Det inflytande Bethel har i församlingsklimatet i vårt land är stort och viktigt. Jag tror det handlar om att förnyas i vår syn på vissa aspekter, inte att lämna våra grunder i tron för något helt nytt och annorlunda. Snarare handlar Bethel om att återuppliva den apostoliska församlingen. Att förstå att det vi läser om i Apostlagärningarna av den första församlingens upplevelser, Guds övernaturliga ingripande, kraft och utrustning genom Anden är lika tillgängligt och viktigt för oss som kyrka och efterföljare till Jesus i dag.

Vi tror ofta detta i teorin, men i praktiken är det ofta mer ovanligt.

Vi predikar just nu utifrån Apostlagärningarna i min församling. Det är fascinerande att läsa om hur exempelvis Filippos och Petrus blir använda på ett naturligt övernaturligt sätt för att förmedla evangeliet till nya människor och folkgrupper. Anden leder, talar och ger syner, ofta stick i stäv med tidigare förståelse. Det är djupare uppenbarelse av tidigare sanningar. Anden ska ges till alla folk.

När apostlarna är lydiga och går på Andens tilltal, får de vara med om starka övernaturliga skeenden, hur exempelvis alla i Cornelius hushåll blir fyllda av Anden under det att evangeliet fortfarande förklaras.

Guds Ande är starkt utgjuten i denna nya tid, och sveper över världen. Anden förmedlar Guds närvaro, kraft och kärlek på synbara, kännbara sätt.

Jesus sa till lärjungarna att de skulle få se Gud göra ännu större saker genom sina egna liv, än vad de sett Gud göra genom honom.

Denna tid är inte slut! Syftet med att Anden är given, att den profetiska dimensionen är öppen och att Gud gör under och tecken genom sitt folk är att Guds härlighet blir uppenbarad! Det gör att människor dras till honom, när de ser vem han är och får uppleva hans kärlek och kraft.

Bethel är en förebild i att ta emot och leva ut detta gudomliga liv, och därigenom förmedla evangeliet med kraft till sin omgivning. Låt oss följa deras exempel, och som apostlarna före oss ta emot helig Ande på nytt och frimodigt följa Guds ledning i vardagen. Gud vill använda dig och mig på sätt som spränger våra naturliga gränser. Det kan vara utmanande att lämna våra trygghetszoner och följa Jesus i det övernaturliga livet. Men det är oerhört spännande och tillfredställande!

Våga ta hans hand och följa honom ut på djupare vatten.

Katarina Halldorf,

pastor i Elimkyrkan i Skövde

Fler artiklar för dig