Debatt

Gör om och gör rätt i svenska skolan!

Vem tror att nya oprövade experiment ska göra saken bättre? 

I skolan har pendeln svängt fram och tillbaka i fyra decennier. Något hett och uppskrive­t har nästa period förkastats. Först ut var SIA-skolan ("skolans inre arbete"), då man kunde få baka i stället för att plugga matte.

Sen kom tron på åldersblandade klasser, som visade sig öka mobbningen och minska inlärningen. Kring 1990 sa forskarna att den gamla katederundervisningen var bäst, men det fick aldrig fotfäste, kändes väl inte tillräckligt modernt.

In kom i stället lärstilar, men det försvann innan det prövats ordentligt. Sen skulle det forskas. Min dotter skulle forska om andra världskriget vid 9 års ålder och sattes vid en dato­r att skriva av en för henne helt obegriplig text.

Nu prövas stora klasser som kan gruppindelas vid behov, tyvärr ofta med stora problem då barn behöver känna sig trygga och ha kontroll i sin klass och det blir för många att förhålla sig till. De utagerande barnen får då fler både att mäta sig med, liera sig med och bråka med. De stora klasserna med sina gäng blir också ofta ett problem i korridorerna. Ofta tros datorn frälsa eleverna, men forskning visar på försämrad inlärning.

Sveriges skola har rasat i internationella mätningar. Vem tror att nya oprövade experiment ska göra saken bättre? Varför ska våra barn betala det priset? Sen sneglar man på Finland. I Pisa-toppen, utan tvära kast i skolpolitiken, utan de ständiga experimenten.

Där läraryrket har status, där lärare i lugn och ro får fokusera på att lära ut! Gör om, gör rätt!

Kerstin Bentsson-Norén, skolkurator

Fler artiklar för dig