Helande till vilket pris som helst?

En obiblisk dualistisk världsbild med människan i centrum. Så beskriver Mikael Stenhammar församlingen Bethel i Redding som han menar präglar mycket av undervisningen på Awakening Europe.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Debatt

Den här helgen väntas tusentals troende samlas i Friends arena i Stockholm, för konferensen Awakening Europe, med en genuin längtan efter väckelse. En hel del av det som kommer att förkunnas är starkt influerat av församlingen Bethel i Redding, USA med pastor Bill Johnson i spetsen. Bethel är känt för sin starka betoning på helande.

Att Jesus helar sjuka är en mycket viktig biblisk sanning och något pentekostal teologi och praktik har omfamnat i över 100 år. Vad bättre kan peka på att Jesus lever, älskar varje individ och en dag ska återupprätta hela skapelsen än just helande? Jag har själv både tagit emot fysiskt helande och genom Guds nåd fått be för många som blivit helade, vissa från obotliga tillstånd. Jag vill se fler i Sverige helade och använda av Herren. En väckelse präglad av Jesuscentrerad och bibelförankrad karismatik är min djupaste längtan och bön. Men ska vi söka helanden till vilket pris som helst? Och är det självklart att alla vi ber för ska bli friska?

Enligt Bill Johnson botade Jesus alla på korset och därför ska alla troende bli friska – blir man inte det så är en sak säker, ”det är inte Guds fel”, säger han. En grundtanke i Bethel är att troende har rätt till gudsriket i sin fullhet här och nu: ”på jorden såsom i himlen” är deras slagord. För att styrka denna endimensionella lära rycks bibelverser ur sitt sammanhang och andra texter ignoreras.

Hur lockande det än låter – och hur mycket jag än önskar att det var sant – så är detta samma typ av onyanserade, oreflekterade och fundamentalistiska tro som framgångsteologin (eller egoteologi som jag kallar den) kom med till Sverige för över 20 år sedan. Den låter fortfarande lika häftig och har uppenbarligen minst lika stark attraktionskraft. Men det är många som genom dyrköpt erfarenhet vet hur lite sådan helandeundervisning faktiskt hjälper och hur djupt den sårar – det är inte en sanning som sätter oss fria och gör vare sig Gud eller Bibeln rättvisa. Snarare leder den till fångenskap i en skev Gudsbild, självbild och världsbild.

Den som följer Bill Johnson går miste om de teologiska redskapen för att leva i den verklighet som Bibeln målar upp; nämligen att Guds rike har brutit in med Jesus men väntar på sin fullbordan i hans återkomst. Denna så kallade ”nu-men-ännu-inte” dimension utgör en av de absolut viktigaste insikterna för att kunna förhålla sig till alla Andens gåvor, särskilt helande.

Vad vi behöver i dag är bibelgrundad undervisning som bygger en äkta tro som går att både bli helad och dö i. Bara sådan tro hjälper oss att hantera det faktum att Gud botar sjuka samtidigt som alla inte blir helade. Biblisk tro är även öppen för att Gud i sin suveränitet ibland använder sjukdom för sina högre syften och vårt evighetsväl. Alla förlorar på förenklingar, inte minst Gud vars namn blir vanärat.

Resultatet av Bethels undervisning blir en obiblisk dualistisk världsbild med människan i centrum som med sin tro och andliga auktoritet står ensamt ansvarig för såväl sina framgångar som motgångar med resulterande högmod eller missmod som de enda utfallen.

Det är tydligt att Bethels lära levererar såväl andliga upplevelser som vittnesbörd om helanden. Men att något fungerar och kommer med kraft får aldrig bli vårt sanningskriterium. Jesus säger uttryckligen att det finns många som profeterat och gjort mirakler i hans namn utan att han för den skull känt dem (Matt 7:21-23).

Det är inte bara teologin om helande i Bethel som bekymrar mig, utan även andra läror och uttryck som måste skärskådas i Bibelns ljus med Andens hjälp. När nu under och tecken är Bethels signum passar det att börja ett ödmjukt granskande på detta område. Jag är förvånad att det så gott som saknats hittills.

Att blåögt välkomna Bethel och deras helandeteologi kommer stå oss dyrt och i långa loppet hindra den förnyelse av Andens gåvor som Herren vill verka i svensk pingströrelse och andra sammanhang.

Mikael Stenhammar, pastor i Sionförsamlingen Linköping och doktorand i Pentekostal teologi vid University of Birmingham, England.

Detta är en debattartikel av en eller flera externa skribenter, som själva svarar för de åsikter som framförs. Dagen värnar en fri och öppen debatt. Tidningens linje framförs på ledarsidan.

Kommentera artikeln

Du som kommenterar på Dagen.se måste ha ett Facebook-konto och följa våra regler.
Annons
Annons
Annons
Annons