Debatt

Konkretisera gärna era förslag, KD

Kristdemokraterna Lars-Axel Nordell och Robert Halef (Dagen 31 mars) gör en alldeles riktig analys över att det är akut att bryta Sveriges beroende av fossila bränslen är transportsektorn. Nu är det dags att konkretisera förslagen!

Kristdemokraterna har en miljömässigt mycket stolt historik och är i flera kommuner fortsatt absolut ledande i miljö- och klimatarbetet. På senare tid har klimatfrågorna inte ingått i partiets profil, vilket vi djupt beklagat eftersom KD så starkt kan göra det baserat på sin värdegrund av global solidaritet och medmänsklighet.

Därför ser vi KD:s debattartikel i Dagen som en mycket viktig markering för framtiden. Nu är det kamp om vilket parti som ska vara ledande i klimatarbetet. Det vinner alla på, och därför bistår vi gärna i att konkretisera och utveckla förslagen.

Målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, som Kristdemokraterna varit med om att lansera, är också Sveriges chans att ta globalt ledarskap i omställningen. Därtill är själva klimatarbetet det kanske allra viktigaste för var och en som i sin roll av medmänniska vill göra skillnad i vardagen.

Tyvärr ser verkligheten sämre ut än Kristdemokraterna berättar. Miljöbilsförsäljningen backar, andelen bilar för förnybara drivmedel minskar, vi kör fler mil i fler bilar samtidigt som cyklandet minskar och kollektivtrafiken verkar missa sitt fördubblingsmål.

Rekordlåga priser på fossila bränslen är en del av förklaringen, tillsammans med en tidvis stenhård debatt om de förnybara bränslena – medan ingen tycks bry sig om att hälften av bensinen och dieseln kommer från Putins Ryssland eller våldets Nigeria.

Allt detta förstärker behovet av offensiv politik, och vi utmanar nu KD på tre punkter:

1. Bonus-malus för fordon och bränslen. KD föreslår "en höjning av koldioxidskatten för fordon." Ännu bättre är att ställa sig bakom det bonus-malus-förslag vi redan lanserat, där de klimatmässigt bästa bilarna får en större bonus än dagens premier, finansierat av en högre skatt på dem som släpper ut mest. På liknande sätt bör de bästa drivmedlen gynnas – i dag är det dyrare att tanka etanol E85 eller biogas på macken än bensin eller diesel, vilket förstås gör omställningen svår.

2. Bygg ut det förnybara – inte bara laddstolpar. KD föreslår ytterligare 125 miljoner kronor per år 2016-2019 för fler laddstolpar. Men vi når inte en fossiloberoende fordonsflotta med enbart eldrift, särskilt på tunga sidan, och därför är det viktigt att också satsa på ökad produktion och distribution av andra förnybara drivmedel. Summan bör bli större och öppnas för fler aktörer.

3. Underlätta beteendeförändringar. KD nämner inte den kanske viktigaste frågan alls – att göra det lättare att låta bilen stå. Här behövs bättre kollektivtrafik, stimulans för elcyklar, mer generösa regler för distansarbete och ett reseavdrag som är lika för alla transportslag.

Därtill är det angeläget att Kristdemokraterna påverkar andra organisationer som vilar på en kristen värdegrund att ta ett aktivt klimatansvar. Goda och utmanande förebilder kan vara en viktig del, så om KD internt blir det grönaste riksdagspartiet kan det goda exemplets makt betyda mycket.

Mattias Goldmann,

Vd, tankesmedjan Fores

Fler artiklar för dig

Mer i samma ämne

Dagens bibelord

Läs alla platsannonser på Dagen Jobb

Dagens poddar