Debatt

Låt oss stå upp för religionsfrihet ihop

Det skulle betyda mycket om muslimska ledare i Sverige­ gjorde ett uttalande tillsammans med SKR.

Jag är medveten om orden i Koranen om att "det finns inget tvång i religionen" (2:256). I översättningen av Koranen till svenska (Proprius Förlag 1998) finns en kommentar om att den här versen syftar till att muslimer inte ska påtvinga omvändelse till islam.

Tyvärr uttalar inte Koranens budskap att den inställningen även gäller om någon lämnar islam­.

Koranens budskap är även följande ord:

”Gud (Allah) förlåter inte den som sätter medhjälpare vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; den som sätter medhjälpare vid hans sida har drivit synden till dess yttersta gräns. Vad de anropar i Hans ställe är avgudabilder utan liv - ja, de anropar i själva verket Djävulen, den upproriske” (4:116-118).

”Efterföljare av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i utövningen av er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds (Allahs) sändebud och hans ord förkunnat för Maria och ande av hans ande. Tro därför på Gud (Allah) och hans sändebud och säg inte: ’Gud är tre’. Upphör för ert eget bästa! Gud (Allah) är den ende Guden. Stor är Han i sin härlighet, fjärran från tanken att han skulle ha en son!” (4:171).

Varje tillfälle som jag medverkat i någon dialog om kristen tro och islam har jag varit angelägen att erkänna den kristna kyrkans skuld i relation till våld och dödande. Utifrån ett muslimskt perspektiv bedöms även i vår tid att det är de ”kristna” som dödar när USA och andra ”kristna” länder fäller bomber över områden med muslimsk befolkning.

Därför är det viktigt att ödmjukt bejaka att det finns muslimska teologer som tolkar Koranens ord symboliskt, som en metafor för människans inre kamp mot synd och ondska. Så finns det också en stor del av kristna i världen som kraftfullt tar avstånd från krig som bedrivs och beskrivs som kristendomens kamp mot islam.

Muslimer tror på Jesus som en profet och då gäller den förebild vi har fått i honom när kristna överger sin tro. Vår mänskliga samlevnad ska enligt Jesus formas med respekt och förståelse för varje människas rätt att välja tro och religiös tillhörighet.

Det skulle betyda mycket om muslimska ledare i Sverige, tillsammans med exempelvis Sveriges kristna råd (SKR), kan göra ett gemensamt uttalande till stöd för en sådan religionsfrihet. På det sättet kan vi påverka till förståelse bland människorna i Pakistan, Afghanistan­, Egypten med flera länder.

Stanley Sjöberg

Fler artiklar för dig