Debatt

Paulus tolkningsnyckel: Anden

Paulus ogiltigförklarade inte Gamla testamentets texter. Hur lyckades han förstå dem rätt? Svaret torde vara den helige Ande. Det skriver Tommy Lindén i sin slutreplik till Martin Lembke.

Bibeln debatteras och utsätts i dag för hård kritik, bland annat genom referenser till ett fåtal texter i Gamla testamentet som även många kristna anser vara svårsmälta i vårt moderna samhälle. Kritikerna argumenterar ofta mycket emotionellt och spekulativt. Man menar att Bibelns Gud är grym, kärlekslös och maktgalen, och ser det som önskvärt att Bibeln förpassas till "historiens skräpkammare". Eller så måste man läsa Bibeln metaforiskt. Man bortser dock från att dessa texter hör hemma i en helt annan tid och kultur. Man inser inte hur cementerad man själv är i sin egen tids värderingar. Något utrymme för andra tolkningsmöjligheter än de egna tycks inte finnas.

De flesta känner till Paulus i Nya testamentet. Om denne Paulus från Tarzus, berättas det att han "andades hot och mordlust mot Herrens lärjungar", alltså mot de kristna. Paulus var en hängiven farisé, högt utbildad i de judiska skrifterna, en lärjunge till den ansedde Gamaliel som var medlem i Sanhedrin, Stora Rådet. Få kände till Gamla testamentets skrifter bättre än Paulus. Men hans förståelse av skrifterna ledde honom till ett fanatiskt hat mot den kristna församlingen som han ansåg vara en fördärvlig villfarelse som måste bekämpas med alla medel.

Men, som de flesta vet, hände det något med Paulus. Han mötte Jesus på vägen till Damaskus och blev en hängiven Jesu lärjunge. Han blev den uttolkare av skrifterna som den kristna församlingen på den tiden var i stort behov av och han gav ett stort bidrag till den första kristna teologin. Genom texter som "Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus" (Gal 3:28), klargjorde han den kristna värdegrunden då det gäller etnicitet, social status och kön. Ett unikt ställningstagande vid denna tid. Men den mest storslagna text denne före detta mordlystna fanatiker skrev är nog texten i första Korinterbrevet 13, om kärlekens väg.

"… Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna skall upphöra och tungomålstalen skall tystna och kunskapen skall förgå… Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken."

Det intressanta är att Paulus, i likhet med Jesus själv, inte ogiltigförklarade den bibel han hade tillgång till, Gamla testamentet, utan hämtade sitt tankegods från dessa skrifter (Apg 24:14). Vilka tolkningsnycklar använde Paulus?

Svaret torde vara den helige Ande. Jesus berättade för sina lärjungar att det skulle komma en Hjälpare till dem, den helige Ande, som skulle leda dem in i hela sanningen. Det var genom den helige Ande som Paulus fick en ny förståelse för Gamla testamentets skrifter och nya tolkningsnycklar. Han såg en Gud vars kärlek och nåd flödade över alla bräddar, men också en Gud med nolltolerans mot synd och ondska. En Gud som i olika steg verkade genom historien utifrån ett himmelskt perspektiv för att få en upprorisk, självcentrerad, hårdhjärtad och vilsekommen mänsklighet att hitta rätt.

Samtidigt som Paulus såg kärleken som vägen till fullkomlighet var han ett barn av sin tid. Liksom Jesus arbetade han i huvudsak på att förändra människohjärtat, inte de politiska och sociala strukturerna. Om Jesus blev konung i människors liv skulle dessa strukturer förändras på sikt. Att syndare och orättfärdiga människor skulle dömas och straffas var självklart i hans tankevärld. Men för dem som vände om till Gud och förtröstade på hans nåd fanns förlåtelse i överflöd och ett hopp om evig glädje och frid.

Det finns all anledning att fortsatt och med stor ödmjukhet läsa sin bibel. Det är lätt att bli blind för sin egen tids frågor och det respektfulla mötet med heliga skrifter från en annan tid kan ge en ökad och inte minskad orienteringsförmåga även för sin egen. Och sådant vi inte kan förstå får vi lämna åt sidan och återvända till en annan gång. Vi kan ställa frågor utan att ifrågasätta.

Tommy Lindén, företagare, konstnär samt ordförande i förlaget XP Media

Fler artiklar för dig