Debatt

Varför skjuta budbäraren?

Det var fel av Filadelfiakyrkan att inte låta Mitri Raheb predika. Bara den ockuperande makten Israel tjänar på att hans röst tystas, skriver Göran Rask och Kjell Jonasson, Svenska kyrkan, som var värdar vid Rahebs Sverigebesök.

Filadelfiakyrkan i Stockholm ansåg sig tvungen att meddela den lutherske prästen Mitri Raheb att han inte var välkommen att predika i förra söndagens kvällsgudstjänst. Orsaken var ett grovt personangrepp i Dagens Nyheter där han hade beskyllts för att vara hatpropagandist och ersättningsteolog. En ersättningsteolog menar att den kristna kyrkan ersatt judendomen som frälsningsväg till Gud.

Mitri Raheb hade inbjudits att tala i Svenska kyrkans Teologifestival samt predika i domkyrkan i Uppsala. Han kom, medverkade, sågs och hördes av cirka tusen personer i Domkyrkan. Alla kunde dessutom läsa den till svenska översatta predikan Mitri Raheb höll på engelska och därför själva bedöma sanningshalten i det som påstods i den DN-artikel som fick Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan att ställa in Mitri Rahebs besök.

Varför är prästen i Betlehem från den lilla lutherska kyrkan i Jordanien och det heliga landet (ELCJHL) så farlig att han offentligt ska misstänkliggöras när han ska tala om det kristna bidraget i ett framtida Mellanöstern? Att inte lyssna till det palestinska folkets lidande under israeliskt förtryck är lika fel som att inte lyssna till det judiska eller romska folkets lidande i Europa.

Biskop Hans-Erik Nordin var tydlig med att Svenska kyrkan förmår lyssna på två röster samtidigt, i sin kommentar till Annika Borgs och Johanna Anderssons debattartikel i DN. Vi som arbetat i och med kyrkor i Mellanöstern i många år menar att det är och har varit Svenska kyrkans styrka, att vilja lyssna till flera röster samtidigt.

Tillsammans delade vi värdskapet för Mitri Raheb under hans besök i Sverige och förvånades att Filadelfiakyrkan inte ville lyssna till rösten från en pastor som levt nästan hela sitt liv under ockupation.

Vem tjänar på att skjuta budbäraren som vill berätta om sitt folks lidande? Ett lidande som skapas av en ockupationsmakt med ett utstuderat strukturellt och direkt våld mot ett folk vars kristna företrädare försvarar sitt folk med olika ickevåldsmetoder.

Dessa beprövade och verkningsfulla metoder är bland annat sanktioner och bojkott.

Det prästen Mitri Raheb framför allt gör i Betlehem är att han skapar hopp till sitt folk genom kultur och utbildning som ger arbetstillfällen och möjlighet att uttrycka motstånd mot den olagliga ockupationen. Därigenom hjälper han palestinier att stanna kvar i det Palestina Sveriges regering tillsammans med 135 andra nationer i FN erkänner.

I det Palestina Israel ockuperar, hindras palestinierna i sin rörelsefrihet, byggs ständigt nya bosättningar och stjäls mark och vatten genom en mur/barriär som till största delen byggts på den palestinska sidan av den stilleståndslinje som FN erkänner som gräns mellan Israel och Palestina.

Bara den ockuperande makten Israel tjänar på att prästen Mitri Rahebs röst tystas. Därför att Mitri Raheb är framgångsrik i att i konkret handling visa kyrkans bidrag i att skapa hopp för sitt folk är han ett hot mot Israel.

Att stå upp för den svage och utsatte varhelst lidandet visar sig innebär till exempel att försvara både judars och muslimers rätt i Sverige att i ett ökat främlingsfientligt Europa få existera på sina egna villkor.

Liksom det är att vilja lyssna till och stå upp för palestiniernas rätt att leva utan förtryck och få existera på sina egna villkor i ett fritt land utan ockupation.

Göran Rask och Kjell Jonasson, Svenska kyrkan,

Fler artiklar för dig