Hillary Clinton talade ut om sin kristna tro

Metodisten och demokraten Hillary Clinton talar sällan offentligt om sin tro. Men när en kristen väljare frågade vad de tio budorden betyder för henne som politiker gav hon ett utförligt svar.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

- Mina Bibelstudier och samtal med troende människor har övertygat mig om att det viktigaste budordet är att älska Herren av hela sin kraft och sin nästa som sig själv. Det är vad jag tror att Jesus vill att vi ska göra, sa politikern som slåss för att bli nominerad till Demokraternas presidentkandidat.

Hon talade om Bergspredikan och vad den betyder för henne, beklagade att kristendomen ofta används till att fördöma människor och lyfte fram Jesu budskap om att hjälpa fattiga, fängslade och främlingar.

Det var häromdagen, under ett valmöte i delstaten Iowa, som Hillary Clinton fick frågan från Jessica Manning, katolik och demokrat, som ville få en fingervisning om vad hon skulle säga till sina republikanska vänner, som motiverar sin politiska övertygelse med sin kristna tro.

- Jag är en troende människa. Jag är kristen (...) och jag frågar ständigt mig själv vad som förväntas av mig, svarade Hillary och sa att hon ständigt försöker bli godare, snällare och ge mer kärlek, "även till dem som är hårda emot mig."

Hela redogörelsen för vad Hillary Clinton sa om tro och politik har publicerats av New York Times.

 

 

 

Läs mer om valet i USA

Alla tidigare artiklar
Annons
Annons
Upprop mot utvisningar
KNUTBY
Annons
Annons