Kristna rasar mot Icas påskreklam

Ica:s påskreklam om "nattvard" väcker starka känslor. Flera uppmanar nu till bojkott av matbutiken.-Jag vill inte handla där och kommer inte göra det i påsk, säger Barbro Törnberg Karlsson från Danderyd.

Nyheter

Reklamen visas just nu på tv. Den föreställer en kort sekvens med de anställda på Ica som äter påskmiddag. När en av dem nämner brödbrytandet i nattvarden blir en annan av Ica-karaktärerna äcklad och börjar prata om håriga kroppar och stoppar fingrarna i en brun sås.

– Det är fruktansvärt, nattvarden är en helig sak ifrån Bibeln. Det är oförskämt! jag har aldrig blivit så upprörd av någonting jag sett på tv, säger hon.

Barbro Törnberg kommer inte att handla på Ica under påsken. Efter att Ica började sände sin nya reklam inför påskhelgen har flera hört av sig till Dagens redaktion. Det är i huvudsak röster från kristna som anser att Ica vanhelgar nattvarden. Pastorn Hans Sundberg en av dem, han har hört av sig till Ica och bett dem ta bort reklamen.

– Den är sårande för kristna, man borde respektera människors trosuppfattning och det gäller alla trosuppfattningar. Detta blir bara fel. Ica borde tänka om, ta bort den och be om ursäkt, säger Hans Sundberg, som är pastor i församlingen Mosaik i Uppsala, till Dagen.

– Som Ica-kund måste jag protestera mot er osmakliga påskreklam. Denna banalisering av den kristna nattvarden är en förolämpning mot alla troende. Skulle ni gjort en likadan nidreklam vid islams ramadan eller liknande? Jag hoppas intensivt att alla kristna gör gemensam sak och bojkottar Ica i påskhandeln, skriver Börje Norlén i ett mejl till Dagen.

Även prästen och teologen Anna Karin Hammar uppmanar till bojkott av matbutiken under påskhandeln.

– Dags att bojkotta Ica i påsk. Trampar på kristen tro i reklamfilm, skriver hon på Twitter.

På Ica har man under gårdagen meddelat att man tar till sig av kritiken. Presschef Ola Fernvall beklagar att många kristna tagit illa upp. Flera har hört av sig till dem direkt.

– Avsikten var inte att driva med nattvarden eller kristna personer utan att skapa en komisk situation kring okunskapen kring påsken och att introducera vår nya karaktär Cindy som otaktisk och ohyfsad, säger Ola Fernvall.

Han menar vidare att trots att man inte vill såra någon med sina reklamfilmer har man samtidigt som mål att göra roliga filmer.

– Och roliga filmer måste balansera på gränsen för vad som är känsligt, säger han.

Ica beklagar däremot nyheten om att kristna börjat mana till bojkott av Ica under påsken efter att de sett reklamfilmen.

– Det var absolut inte vår avsikt att såra någon. Det är väldigt tråkigt att folk tagit illa vid sig och ser det som att vi driver med nattvarden eller någonting som de bryr sig om.

Ica har inte fattat något beslut om att dra in reklamfilmen, utan kommer i framtiden att se över kompetensen inom området, om man skulle ta upp religiösa ämnen igen.

– Nu känner vi att detta väckte reaktioner som vi inte var beredda på. Det är uppenbart att vi hade för lite kompetens inom det här området, säger Ola Fernvall, presschef på Ica.

Fakta:

Påskreklam som kristna reagerat på
  • Coop - I årets reklamfilm går en milt sagt sekulariserad pappa och påskhandlar med sin son. Han kan inte förklara varför man firar högtiden, och hittar på egna svar på sonens frågor.
  • Blomsterlandet - 2012 skrev de i en påskannons "Från att ha varit en religiös högtid med många allvarliga inslag har påsken förvandlats till en fest där man först och främst firar ljuset och vårens ankomst."
Annons
Annons
Annons
Annons