Joakim Lundqvist: Jesus lever inte bara – han är beröringsbar

Förlåten som brast på långfredagen syddes inte ihop igen på påskdagens morgon.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Krönikor

Också den här söndagen står Jesu uppståndelse i centrum, men inte enbart som ett historiskt faktum utan som en levande erfarenhet i människors liv.

Jesus möter sina lärjungar. Och med tanke på att han är den uppståndne segraren över döden, är mötena förvånansvärt odramatiska. Oftast så vardagliga att lärjungarna först inte ens förstår att det är Jesus de möter. Han äter en bit stekt fisk med dem i Jerusalem, han vandrar med dem längst vägen mot Emmaus, han ordnar frukost åt dem på stranden till Genesarets sjö.

”Rör vid mig” (Lukas 24:39)

Jesus verkar så angelägen om att stryka under att den nya verkligheten – uppståndelsen från det döda – inte kommer att innebära en distans. Han upphöjelse leder inte till avstånd. I stället gör Han sig nåbar och beröringsbar för dem, visar att deras uppståndne frälsare inte har slutat vara deras bästa vän.

Han har blivit upphöjd över allt - utom över din vardag och verklighet. Förlåten som brast på långfredagen syddes­ inte ihop igen på påskdagens morgon. Han är Gud med dig. Gud hos dig. Gud nära dig.

”Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse” (Filipperbrevet 3:10). Orden skrevs av Paulus strax innan hans martyrdöd. I tjugoårsåldern hade han knuffats ur sadeln, och liggande i vägdammet hade han frågat den strålande mannen framför honom: ”Vem är du, herre?” (Apostlagärningarna 22:7).

30 år senare brann samma fråga fortfarande i honom. Inte bara längtan efter information eller bönesvar, utan efter att kliva­ ännu in djupare i det faktum som gör Jesus, och den kristna tron, fullständigt unik i jämförelse med all världens vishetsläror, filosofier och religioner.

Människor kan imponeras av Konfucius lära. Men han dog år 479 före Kristus och hans ben ligger fortfarande begravda i Qufu i Kinas Shandongprovins. Muhammeds stoft finns fortfarande kvar i profetmoskén i Medina. Buddha är kremerad och spridd för vinden sedan länge tillbaka.

Men Jesus lever. Han inte bara lever, han är beröringsbar, inom räckhåll för dig och mer än villig att låta dig lära känna honom.

”… och kraften från hans uppståndelse”

Det grekiska ord som översatts med ”kraft” är ”dynamis”, som vi lånat in i svenskans ”dynamit”.

Men medan mänsklig dynamit kan förvandla ett hus till spillror, gör Jesu uppståndelsekraft spillror till ett hus. Kraften i dynamit kan ödelägga, men kraften i hans uppståndelsen upprättar.

Kraften i dynamit kan döda, men kraften i hans uppståndelsen tänder nytt liv och nytt hopp i var och en som rör vid honom.

Annons
Annons
The Love Festival
Annons
Annons