Dagen recenserar familjespelet “Mio”, baserat på Astrid Lindgrens bok

Betyg: 4,5 av 5

Ålder: från 9 år

Antal spelare: 1-4 spelare

Speltid: 45 minuter

Förlag: Eloso förlag

Regelvideo på svenska

Förra året publicerades en nyutgåva av Astrid Lindgrens Mio, min Mio, med nya bilder av Johan Egerkrans. Nu är det dags för historien att utspela sig i brädspelsformat, med samma fantastiska illustrationer. I stället för att göra ett enkelt “slå en tärning och gå så många steg”-spel har Eloso förlag tillsammans med The Astrid Lindgren Company producerat ett modernt brädspel av hög kvalitet, vilket i sig är värt beröm.

Spelet lyckas väl att återuppliva känslorna från att ha läst boken eller sett filmen, även om det (som för undertecknad) var åtskilliga decennier sedan.

I Mio: Brädspelet spelar du och upp till tre andra spelare de vänner och följeslagare som hjälper Mio under resan genom Landet i fjärran och i kampen mot den onde riddar Kato. Som spelare måste ni hitta balansen mellan att skynda er så mycket som möjligt, så att riddar Kato inte hinner bli för stark, eller att gå långsammare och samla flera skydd – kanske till och med ta omvägar för att hitta fler av de gåvor som kan vara helt avgörande under spelets gång. Följeslagarna har också olika specialförmågor: bästa vännen Jum-Jum kan tillfälligt hindra riddar Kato från att bli starkare, hästen Miramis kan bära fler skydd och få Mio att röra sig snabbare, för att ta två exempel.

Spelet lyckas väl att återuppliva känslorna från att ha läst boken eller sett filmen, även om det (som för undertecknad) var åtskilliga decennier sedan – mycket tack vare Johan Egerkrans illustrationer. Det är också alldeles lagom svårt både att lära sig och att vinna för att fungera som ett familjespel, och de meningsfulla valen är många. I och med att du spelar mot spelet går det också bra att spela själv. För den mer erfarne brädspelare rekommenderas den expertvariant som finns beskriven i slutet av reglerna, som höjer svårighetsgraden men också möjligheten till en mer långsiktig strategi.