Josephine Flatebö: ”Tron är hjärtat i allt det vi gör”

Det började med en t-shirt, en tryckram och lite textilfärg. I dag säljer Josephine och David Flatebö alltifrån kläder till vägg- posters, men visionen är densamma: Att hjälpa kristna att visa vad de tror på.

Livsstil

Egentligen var det Sundsvallsbandet Skypluggeds förtjänst att flatebo.se kom till. Under sommaren 2005 turnerade Josephine Flatebö och hennes man David med bandet i Sverige och sålde egentillverkade­ knappar­ med budskap som ”Ain’t got no monkies in my family”­ och ”Created in Gods design”.

– Knapparna sålde som smör, berättar Josephine Flatebö.

Även hennes hemmatryckta t-shirts var populära. Så populära att hon en dag fyllde i en blankett om att få registrera en enskild firma.

Från dag ett har syftet med produktionen varit att lyfta fram det kristna budskapet – med stilren design, värme och en humoristisk twist.

– Vi startade företaget ut­ifrån bibelordet ”Jag skäms inte för evangelium. Jag vet vem jag tror på”. Målet är att våra produkter ska hjälpa andra kristna att kunna uttrycka sin tro.

– Men vi vill också ge uppmuntran och pepp. Därför tillverkar vi till exempel tröjor med texten ”Älskade unge” och brickor med budskapet ”Älskad, värdefull, dyrbar och allmänt bra”.

När vi hörs befinner sig Josephine hemma i det 100 år gamla huset i Härnösand, där även kontor och lager ryms. Sedan starten 2005 har både företaget­ och familjen­ vuxit.

Josephine har hunnit bli mamma till Sally, 4, och Elise, drygt ett år.

– Det är perfekt att kunna jobba så här, med kontoret på övervåningen och möjligheten att själv styra sina tider. Det blir lite rörigt, men det är det värt. Vi hinner vara mycket med tjejerna.

– Men det blir sena nätter. I natt jobbade jag till klockan ett – igen. Det går åt mer och mer smink, säger hon och skrattar.

Just den här dagen väntar hon på en leverans med 300 meter tyg.

– Det är helt sjukt mycket, konstaterar Josephine och skrattar igen.

Exakt vad hon ska ha tyget till vet hon inte riktigt, men hon har en idé om att låta sy upp barnmössor och leggings.

Det impulsartade köpet verkar karaktärisera Josephine och sättet hon arbetar på.

– Det är verkligen inte särskilt strukturerat. Vi prövar oss fram hela tiden.

När hon och hennes man David hösten 2005 startade företaget, bodde de i en tvårumslägenhet som successivt förvandlades till tryckeri, designstudio och lager.

– I början skar jag själv ut trycken som jag hade designat, tryckte dem med textilfärg i en screenram och fixerade med ett strykjärn. Det var inte så proffsigt på den tiden.

Samtidigt hade hon påbörjat en utbildning till lärare vid Mittuniversitetet i Sundsvall.

Ganska snart insåg hon att det inte gick att kombinera studierna­ med det nystartade företaget­. Att komma på nya tryck till tröjor, väskor och pins var så mycket roligare än att läsa Dostojevskij­ och annan kurslitteratur.

Lusten att skapa brann som en eld inom henne, och det poppade hela tiden upp nya idéer.

Och kreativiteten har bara ökat. I dag består sortimentet av inredningsdetaljer som skärbrädor, kuddfodral, väskor och magneter. Och förstås tröjor, mössor och pins.

Gemensamt för alla produkter är att de signalerar ett tydligt budskap – ofta med ord hämtade ur Bibeln.

– Vi kristna har ju en enorm skatt där. Det finns ju miljarder psalmer, sånger och böner att hämta inspiration och kraft av. Det är så skönt att få hålla på med dessa fantastiska texter.

Mer än en gång har Josephine upplevt hur det hon designar till andra, har blivit till välsignelse också för henne själv.

När hon väntade Elise fick de av läkarna veta att barnet i magen hade allvarliga fel på urinledarna och njurbäckenet. Fem ultraljud­ visade på samma sak.

– Då passade det väldigt bra att skissa på layouten till ”Sinnesrobönen”. Jag ritade bokstäverna och tänkte hela tiden på Elise i magen.

– Det var samma sak när jag ritade ”Välsignelsen”. Jag tänkte på henne vid varje ord som jag formgav.

I dag har Elise hunnit bli drygt ett år och har genomgått mängder med undersökningar. Hon har just friskförklarats av experter i Uppsala. Inga ärr eller förträngningar syns och läkarna är förbryllade.

– Men vi förstår hur det hela hänger ihop. Många bad för henne under graviditeten och vi är helt övertygade om att Gud har gjort ett under.

Josephine får ofta höra hur en tröja eller väska från flatebo.se har lett till meningsfulla samtal.

Nyligen fick en skärbräda med texten ”Smaka och se att Gud är god” betyda väldigt mycket för en tjej som är sjuk i anorexia.

– När jag hör sådant blir jag jätteberörd.

Framtiden då, hur ser den ut för Flatebö Design?

Josephines svar kommer blixtsnabbt:

– Vi vill flytta till större lokaler, anställa folk och jobba internationellt.

Men de kommer aldrig att göra avkall på det kristna budskapet för att sälja mer.

– Först och främst för att vår tro är hjärtat i allt vi gör. Vårt mål har aldrig varit att bara tjäna pengar. Dessutom är det just den kristna inriktningen som nischar oss. Vi kommer att fortsätta att mata på med Guds ord, säger Josephine Flatebö.

Fakta:

”Ha en rak kommunikation med kunden”

Namn: Josephine Flatebö.­

Ålder: 34 år.

Familj: David, 32 och döttrarna Sally, 4 och Elise, 1 år.

Bor: I Härnösand.

Flatebö Design:­ Företaget grundades 2005 och drivs som enskild firma. Inriktningen är att via webben sälja kläder, accessoarer och inredningsprylar med ett kristet budskap.

Borde ha gjort annorlunda: Allt, typ! Jag visste inte ett smack om exempelvis bokföring och var lite naiv. Jag har också lärt mig hur viktigt det är att tydligt avtala vad som gäller från början. Att ha en rak kommunikation med kunden.

Annons
Annons
Annons
Annons