Tomas Samuel var jihadist - nu berättar han om Jesus

Tomas Samuel värvade muslimer till kriget mot USA i Irak 2003. Men tio år senare blev han kristen och nu vill han, med hjälp av apologetik, övertyga fler om att Jesus har dött för dem.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

En mörk decemberdag 2014 anlände Tomas Samuel, tillsammans med hustrun, via Danmark till Sverige. Paret hade då flytt från Egypten där de hade blivit hotade. Första tiden i Sverige var svår och Tomas Samuel, som pratar flytande engelska, berättar att det var mannen som hjälpte dem att fly som sa att de skulle bege sig till Sverige.

 Jag hade helst rest till USA. Det var jobbigt med språket och vädret i Sverige i början. Men nu är jag glad att vi hamnade i Sverige.

Jihadkrigare

Tomas Samuel växte upp i en strikt religiös salafistisk familj i Egypten och redan som nio­åring började han leda bönen i moskén. Men med tiden kände han sig allt mer pressad av de religiösa kraven. Bland annat innebar det att han förväntades se till så att människor, även om de inte var religiösa, levde enligt de muslimska reglerna och traditionerna.

Våren 2003 hade en koalition av länder, med Storbritannien och USA i spetsen, invaderat Irak. Samma år bestämde sig Tomas Samuel för att åka till Irak som jihadkrigare.

- Mamma hade tidigare uppmuntrat mig att strida. Men resan ställdes in och jag blev då väldigt nedstämd.

Uppmuntrades att evangelisera

Tomas Samuel berättar att en religiös ledare sa till honom att det fanns en bättre uppgift ”du kan övertyga andra om att åka”. Det var smickrande och uppmuntrande ord och Tomas Samuel började ”evangelisera” bland muslimer för att de skulle ta tron på större allvar.

- Jag började även studera islamsk apologetik. Men jag gillade inte hur de talade. De pratade mer om kristna än om kristendom. De kritiserade kristna hela tiden och även hur tron praktiserades i kyrkor.

Följden blev att Tomas Samuel försökte få tag på en bibel. Det var inte någon lätt uppgift. Han bar skägg och var en välkänd muslimsk företrädare. Att inleda samtal med grannar var inte heller enkelt, på grund av rädsla ville ingen prata med honom om tro.

”Räddningen” blev till slut internet. Där började han läsa Bibeln och där kom han i kontakt med en kristen evangeliserade webbplats.

- För första gången i mitt liv frågade jag mig själv ”Tänk om jag har fel?”. För muslimer är Koranen felfri. Det innebär att en liten rispa är som en miljon rispor. Det var precis vad som hände mig, säger Tomas Samuel som för första gången under vårt samtal blir märkbart rörd.

Samma dröm tre nätter i rad

Med darr på rösten beskriver han de följande månaderna.

- En kväll ropade jag i förtvivlan till Gud: ”Om du existerar, varför är du så svår att lära känna? Jag kan inte hitta dig, du måste hitta mig för jag är svag!”. Den natten, och de följande två nätterna, mötte jag Jesus i drömmen. Det innebar inte att jag blev kristen, men jag blev hundra procent säker på att kristendomen hade något och att Jesus var verklig.

Kristen blev han tre år senare.

- Det var de jobbigaste åren i mitt liv. Jag var inte någon vanlig muslim som bara gick på fredagsbönen. Jag ledde bönen, hade ett välbetalt jobb och hög status.

Spelade in kristna tv-program

I december 2014 kom Tomas Samuel och hustrun, som också är konvertit, som sagt till Sverige. Först vägrade Tomas Samuel att berätta offentligt om sitt liv, det var för känsligt.

- Men efter ungefär ett år i Sverige spelade jag, via Skype, in tre program för en kristen amerikansk tv-kanal som sedan visades i Egypten. Det blev en chock för många i Egypten och människor blev arga. Men jag berättade inte för någon att vi var här och de flesta, även min familj, tror att vi bor i USA.

Studerar teologi och apologetik

I dag arbetar Tomas Samuel inom Frälsningsarmén. Samtidigt studerar han teologi i Sverige och apologetik i England. Och det är tydligt att apologetik ligger honom varmt om hjärtat.

- När vi hade flyttat hit kände jag en samhörighet och jag fick en nöd för Sverige i mitt hjärta. Här fick jag en kallelse. Och jag känner att Sverige verkligen behöver mycket apologetik.

Varför?

- Sverige lider av sekularisering och av ateism. Och nu kommer även islam. I kontakten med dessa behövs kristen apologetik.

Enligt Tomas Samuel är många tongivande muslimerna i Sverige salafister och han säger att de tillhör Muslimska brödraskapet. Han förklarar att salafister är litterära personer och att det krävs argumentationsförmåga, inte bara känslor, för att diskutera med dem.

- Kristna måste vara bron mellan muslimer som bor här och resten av samhället. Vi kan kommunicera med muslimer eftersom både vi och de har en tro.

Ingen absolut sanning

På frågan om Tomas Samuel är orolig över situationen i Sverige svarar han ja, bland annat med hänvisning till att det inte längre finns någon absolut sanning.

Allt har blivit relativt.

- Speciellt de unga har inte någon stadig grund att stå på.

Men han poängterar samtidigt att han är hoppfull.

- Människor längtar efter Jesus!, säger han med stor glöd och nämner att många av de flyktingar som har kommit till Sverige på senare år blivit kristna.

Annons
Annons
Annons
Annons