Dagen recenserar brädspelet “World Explorer”.

• Titel: World Explorer – the Board Game
  • Betyg: 2,5 av 5
  • Ålder: från 10 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 45 minuter
  • Förlag: World Explorer the Board Game

I brädspelet World Explorer är du en världsutforskare som ska besöka spännande sevärdheter, göra vetenskapliga upptäckter och utföra expeditioner. På din runda slår du två tärningar och plockar uppdragskort och/eller resurskort som motsvarar det värde du fick på tärningarna. Har du tillräckligt med resurser kan du därefter slutföra uppdrag, vilket ger dig poäng. Om du är först att besöka en sevärdhet i alla världsdelar eller göra vetenskapliga upptäckter inom alla spelets fyra områden får du extra bonuspoäng. Först till 40 poäng vinner spelet.

World Explorer har mycket som talar för sig. Ett spännande tema, snygga illustrationer och en låda som är alldeles lagom stor för att gå i väskan och inte tar upp onödigt mycket plats i spelhyllan. Men tyvärr når det inte fram till att bli ett spel som vi kan rekommendera. Temat är visserligen spännande, men inte särskilt logiskt. Varför ska en världsutforskare göra vetenskapliga upptäckter, och hur kan vi (till exempel) flyga till USA och se sevärdheten Empire State Building innan någon har upptäckt flygplanet, elektricitet eller ens hjulet?

Detta är dock ett mindre problem jämfört med att spelet är alldeles för slumpartat. Ett tärningsslag avgör hur många och dyra kort du får ta: slår du en tvåa har du inte råd med någonting och slår du en sjua får du inte ta några kort alls utan dina motspelare får i stället ett var. En av spelarna i vår testomgång fick på grund av detta inte göra någonting under en fjärdedel av spelet. Slumpen styr också vilka kort du får, så har du otur kan du sitta med fel resurser för dina uppdrag hur länge som helst. Detta försöker spelet åtgärda genom att göra det tillåtet att byta resurser med varandra, men risken är stor att ingen kommer att vilja byta med dig.

Om du vill ha ett spel där slumpen avgör vilka resurser du får och du kan handla med dina medspelare, men du också har betydelsefulla val och kan påverka utgången, köp hellre moderna klassikern Catan.