Nyheter

”Personer som agerar på det här sättet borde inte leda en församling”

En stor del av Karisma Centers skulder kommer från obetalda fakturor till olika företag. Flera affärsidkare känner sig lurade och illa behandlade av församlingsledningen. En av dem är Micael Östlund som fick vänta flera månader på att hans räkning skulle bli betald.

Micael Östlund driver ett livsmedelsföretag i Stockholm och har en bakgrund i frikyrkan. När han för två år sedan fick höra att Karisma Center ville köpa mat av hans företag till sin nyårskonferens bestämde han sig för att ge dem ett så bra pris som möjligt. Han ville gärna gynna en kristen församling.

Fakturan uppgick till ungefär 45 000 kronor. Efter några veckor noterade Micael Östlund att den inte var betald. Han bad sin ekonomiavdelning att vänta med att vidta åtgärder. Men pengarna kom inte.

– Till slut gick vi till inkasso. Sedan ringde någon från församlingen till inkassoföretaget och lovade att pengarna var på väg. Men ingenting hände, säger Micael Östlund.

Han ringde därför till Mattias Lekardal, pastor och ekonomiansvarig.

– Han var nonchalant och typig. Folk som är skyldiga 45 000 kronor brukar inte ha den attityden, säger Micael Östlund.

”Något var galet”

Eftersom församlingen hade en skuld till hans företag hamnade den automatiskt i ett kreditbevakningssystem. Därmed fick Micael Östlund löpande information om Karimas Centers skulder och betalningsanmärkningar.

– Jag märkte snart att något var riktigt galet. Det kom in nya anmärkningar hela tiden.

Först efter fem månader och flera påstötningar, fick Micael Östlund sina pengar.

– Personer som agerar på det här viset borde inte vara ledare för en församling, säger han.

Fler artiklar för dig