25 februari 2021

En tidning på kristen grund



Nyheter

Här är de kristna kontona med störst inflytande

Herregud & Co fortsätter att dominera listan över de konton med kristna förtecken som har störst inflytande i sociala medier.
– Det finns mycket att fundera på för kristna. Men mitt tips är att inspireras av Herregud & Co och andra som faktiskt lyckas, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin som varje år sammanställer Maktbarometern.

Herregud & Co produceras av Royne Mercurio, kommunikatör i Svenska kyrkan i Linköping. De humoristiska figurerna har existerat sedan 2013 och i dag har bloggen över 150 000 följare på Facebook och nästan lika många på Instagram.

Förra året toppade Herregud & Co listan över de konton med kristna förtecken som var mest inflytelserika i sociala medier. Detsamma gäller alltså även i år.

– Humor fungerar generellt sett väldigt bra. Det bygger broar och river ned fördomar, säger Emanuel Karlsten till Dagen.

Det bekräftas också av att Kent Wisti, som i likhet med Royne Mercurio är tecknare, kom på andra plats även i år, precis som han gjorde 2019.

Goda och dåliga nyheter

För ett år sedan kritiserade Emanuel Karlsten, i en krönika i Sändaren, kyrkorna för deras osynlighet på nätet.

– Jag uttrycker min uppgivenhet över att det händer så vansinnigt lite bland de kyrkor som säger sig vara människofiskare, sa han till Dagen då.

Nu konstaterar han att det har skett en viss uppryckning – i den totala sammanställningen över inflytelserika konton på nätet har några av de kristna aktörerna klättrat, exempelvis återfinns Herregud & Co på topp 100. Emanuel Karlsten säger att det är de goda nyheterna.

– De negativa är att det har hänt väldigt lite utöver Herregud & Co och några till. Man får söka ganska långt ned på listan för att hitta andra kristna.

“Står i en klass för sig”

Bortsett från Herregud & Co och Kent Wisti nämner Emanuel Karlsten Svenska kyrkan, som landar på tredje plats på den “kristna listan”, och Sebastian Stakset som är fyra.

– De står i en klass för sig, säger Emanuel Karlsten, och tillägger att det är fler individer än organisationer som hamnar högt på Maktbarometern.

Och just av den anledningen tycker han att Svenska kyrkan har lyckats relativt väl.

“Bilderna är allmänmänskliga”

Royne Mercurio säger till Dagen att det självklart är roligt med genomslaget i sociala medier. Men han betonar att han inte gör Herregud & Co för att komma in på någon topplista.

– Mitt mål är att sprida glädje, hopp och eftertanke.

Han poängterar också att det inte finns någon missionstanke med bilderna – och han vill inte att Herregud & Co ska definieras som ett kristet konto.

– Jag är troende och det kristna kärleksbudskapet lyser igenom i många bilder, men bilderna är allmänmänskliga och speglar det som de flesta möter i vardagen med både bekymmer och glädjeämnen. Vardagens igenkänningsfaktor är jätteviktig.

---

Fakta: De är årets makthavare i sociala medier

  • Totallistan toppas av humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) följt av Therése Lindgren och Jocke & Jonna.
  • Listan över konton med kristna förtecken ser ut som följer:
  1. Herregud & Co
  2. Kent Wisti
  3. Svenska kyrkan
  4. Sebastian Stakset
  5. Carola Häggkvist
  6. Love and hope
  7. Hillsong
  8. Livets ord
  9. Samuel Ljungblahd
  10. Filadelfiakyrkan i Stockholm

---

Johannes Ottestig

Johannes Ottestig är reporter på Dagen.

Fler artiklar från Nyheter