Nyheter

Kyrkkritisk sajt skickar falska inkassokrav

Att skicka bluffakturor strider mot marknadsföringslagen, säger Konsumentverket

En hemsida som hjälper människor att lämna Svenska kyrkan mot betalning fortsätter att skicka bluffakturor. Under drygt ett år har 200 anmälningar om olika överträdelser inkommit till Konsumentverket.

Under de senaste veckorna har flera personer i Stockholm mottagit fakturor, där de ombeds betala en avgift för hjälp med att gå ur Svenska kyrkan. Om de inte betalar hotar fakturans avsändare, kyrkoskatten.se, med att gå till kronofogden.

Problemet är att personerna som har mottagit fakturan inte har beställt tjänsten från sajten, rapporterar tidningen Mitt i.

– En av dem som ringde oss och berättade att han fått kravbrev är inte ens med i Svenska kyrkan, så han förstod ju direkt att något var fel. Den andra personen tänkte först betala men sansade sig sedan. Han vet att han inte begärt hjälp med utträde, säger Christofer Wilson, kyrkoherde i Hägerstens församling, till Mitt i.

Hundratals anmälningar

Att gå ur Svenska kyrkan är kostnadsfritt, men kyrkoskatten.se har valt att erbjuda en tjänst där de till en kostnad på 370 kronor skickar ut ett paket med blanketter som ska göra det enklare att gå ur kyrkan. I det här fallet har personerna fått inkassokrav utan att ha gjort en beställning från sajten.

– De [företaget] spelar på människors rädsla för kronofogden, säger Christofer Wilson.

Sajten och dess registrerade ägare – bolaget Accord Alliance Ltd – har anklagats för samma sak förut, som Dagen tidigare rapporterat. Konsumentverket bekräftar för Dagen att många fortsätter att reagera på sajtens arbetsmetoder. Bara sedan januari 2020 har verket mottagit omkring 200 anmälningar med kyrkoskatten.se registrerad som motpart.

“Anmälningarna handlar bland annat om bristande prisinformation, fakturering utan avtal och om att bolaget säljer en produkt som är gratis”, skriver juristen Rozanna Florén i en kommentar till Dagen.

Uppmanar att anmäla

I dagsläget har Konsumentverket inget öppet ärende på företaget, säger hon, men de har tidigare gjort anmärkningar på deras verksamhet.

“Vi har bland annat anmärkt på att prisinformationen har varit otydlig, att bolaget har lämnat vilseledande påståenden i marknadsföringen och att de lämnat bristande information om ångerrätt”, skriver Rozanna Florén.

Hon uppmanar alla som tar emot falska inkassokrav att ta kontakt med Konsumentverket.

“Vi har alltid möjlighet att öppna ett nytt ärende om vi ser tecken på upprepade eller nya överträdelser”, skriver Rozanna Florén.

Dagen har sökt kyrkoskatten.se.

---

Fakta: Falska inkassokrav

  • Falska inkassokrav är bluffakturor som skickas till personer utan att de har beställt en vara eller tjänst.
  • Dessa fakturor ska inte betalas utan bestridas, säger Konsumentverket.
  • Konsumentverket uppmanar också att den som får ett falskt inkassokrav anmäler det till dem.

---

Fler artiklar för dig