Nyheter
Kyrkomötet säger JA
Kyrkomötet kommer att besluta om en välsignelseakt för homosexuella parrelationer. Det står klart sedan gudstjänstutskottets majoritet sagt ja. Läronämnden har inga invändningar. Men både inom och utanför kyrkan finns en massiv teologisk kritik mot förslaget.
I mer än 30 år har Svenska kyrkan diskuterat hur Bibelns ord om homosexualitet bör tolkas.Båda parter i konflikten menar sig ha Bibeln på sin sida.För ungefär tio år sedan utfärdade biskopsmötet några pastorala råd angående förbön för dem som ingått partnerskap. Fem år senare reviderades råden från att gälla enskild själavård till att få en mer offentlig karaktär. I sin beredning säger gudstjänstutskottet att det nu är "tid för kyrkomötet att bekräfta det biskoparna beslutade för mer än tio år sedan".Läronämndens motiveringSvenska kyrkans läronämnd motiverar teologiskt sin inställning på följande sätt:"En avvisande hållning till samkönade parrelationer motiveras inte sällan (se exempelvis motion nr 40) genom att man hänvisar till bibelord, främst Rom 1:18–32, 1 Kor 6:9 och 1 Tim 1:10. Det innebär att man i Nya testamentet menar sig finna evigt giltiga regler för mänsklig samlevnad.I evangelierna och brevenVad som är den överordnade synpunkten på detta framgår emellertid klart i både evangelierna och breven. "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger." (Matt. 7:12) "Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra." (Joh 13:34) "Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv". (Gal 5:14)Skadar man sin nästa?Detta enda bud överträffar i betydelse sålunda all världens förmaningar, bud och förbud. Detaljerade förmaningar finns utan tvivel i Nya testamentet och har tolkats på många sätt, men många av dem har under tidens lopp lämnats åsido av praktiskt taget alla kristna (t ex Matt 23:23, Joh 13:14, 1 Tim 2:9), i regel utan dåligt samvete, eftersom man haft kärleksbudets överordnade betydelse klar för sig. Allt vad Gud begär av oss i vårt samliv med varandra sammanfattas ju i kärleksbudet. Den relevanta frågan är med andra ord: Skadar man sin nästa just genom att leva i en samkönad parrelation? Människan formas och utvecklas i relationer till andra och i detta ljus behöver varje samhälle former för att förverkliga, stödja och stärka dessa relationer. I dag är partnerskap en av de samlevnadsformer som stöder trohet och varaktighet och därför är det fullt möjligt för Svenska kyrkan att införa en ordning där vi tillsammans ber om Guds välsignelse över samkönade parrelationer."Främmande samlevnadsformMen alla håller inte med. En av reservanterna i gudstjänstutskottet, Lars Ekblad, konstaterar att en ordning för välsignelse över ingånget registrerat partnerskap bland annat innebär "att kyrkan bejakar och bekräftar en samlevnadsform som är främmande för allmänkyrklig tradition och som skulle innebära en väsentlig påfrestning på Svenska kyrkans ekumeniska relationer". Tre av suppleanterna i utskottet, Berit Simonsson, Erik Hedlund och Johan Lautmann, går ännu längre i sin kritik och skriver att "de ansträngningar som gjorts för att bortförklara Bibelns tydliga ord om homosexuell utlevnad är inte trovärdiga. En kristen kyrka har att i kärlek, lyhördhet och vördnad för Bibelordet, som kyrkoordningen kallar "Guds heliga ord", söka lyfta fram Sanningen, inte förvanska den. Bibeln talar tydligt i denna sak."Splittring mellan kyrkornaEkumenikutskottet, som också getts tillfälle att yttra sig över förslaget, inser att förslaget kommer att orsaka ekumeniska komplikationer, men är ändå positiva. Men även där finns tydliga reservanter. "Genom att med en välsignelseakt för ingånget partnerskap bejaka homosexuell praxis och sanktionera det som norm, något som uppenbart strider mot Guds ord, bidrar Svenska kyrkan till splittring i förhållande till den sanna Kyrkan, till splittring med andra kristna kyrkor och samfund och ökar splittringen inom sig själv", skriver Fredrik Sidenvall och Lennart Svensson i sin reservation.– Nästa steg i utvecklingen är att välsignelseakten också införs i handboken för kyrkans gudstjänster, som är en av kyrkans bekännelseböcker. När det sker tror jag att många av kyrkans bekännelsetrogna medlemmar får svårt att stanna i kyrkan, säger gudstjänstutskottets ordförande Alve Svensson. Fakta: Kyrkostyrelsens förslag