Recension: Anonyma kvinnor blir livs levande

Stig Öberg har läst “Marias många systrar” av Charlotte Frycklund

Titel: Marias många systrar

Författare: Charlotte Frycklund

Förlag: Argument (182 sidor)

Bibeln nämner 1 770 män men bara 93 kvinnor vid namn. Prästen och författaren Charlotte Frycklund försöker göra något åt denna uppenbara ojämlikhet. Hon har tidigare gett ut boken Bibelns kvinnor och nu har hennes nya bok Marias många systrar kommit.

Hela berättelsen handlar om Maria, Jesu mor, från bebådelsen till flykten undan Herodes. Maria möter många följeslagerskor. Den första är Elisabet, Johannes döparens blivande mor, som hon flyr till med sin hemlighet om att hon ska föda Frälsaren. Många av de andra känner hon från sin judiska tradition. De kommer nära i hennes tankar. Hon slår följe med dem genom svåra passager i sin unika kallelse. Flera av dem nämns inte alls i Bibeln men blir livs levande i Charlotte Frycklunds fantasifulla och lättlästa berättelser. Där finns värdshusvärdens hustru i Betlehem, flickan som sjunger med änglarna hos herdarna i julnatten och den trygga barnmorskan som kommer springande till stallet när Jesus ska födas.

Marias många systrar är en bok om kvinnor och för kvinnor. Och i högsta grad för män som, liksom jag själv, har läst Bibeln i åratal men funderat alltför litet över hur få, tysta och anonyma kvinnorna är i de bibliska berättelserna. Författaren påstår inte att det gick till så som hon beskriver det. Men hon målar färgrika bilder och väcker tankar och frågor som man inte lämnar lättvindigt. I några få fall har dock författarens fantasi trutit så att berättelsen inte blivit så engagerande.

Marias många systrar kan läsas som en andaktsbok, ett kapitel om dagen, till exempel under advents- och jultiden, eller när som helst. Varje del har referenser till bibeltexter som ger en bakgrund till avsnittets innehåll och avslutas med en bön, dikt eller sång. Boken är också vackert illustrerad av Linnea Blixt.