Tiden går, och berättelsen om Lucia har tunnats ut. När luciatågen strövar fram genom Sverige i dag så ses det knappast som en uråldrig kristen tradition. Ingen rör upp himmel och jord, som kan hända vid advent när skolor ges tillfälle att besöka kyrkor. Nej, Lucia är lika sekulär som lussebullarna hon bjuder på.
Men så har det inte alltid varit. Berättelsen om Santa Lucia handlar om frälsning, att stå upp för sin tro, och slutligen att hålla fast vid Jesus Kristus ända in i döden.
Vad som är sanning och vad som är myt i berättelsen som utspelades runt 300-talet är svårt att veta, och det finns flera versioner om vad som hände.
Handlingen är förlagd till Syrakusa på Sicilien, där Lucia uppfostrades av sin mor Eutychia. I tidig ålder avlade hon ett kyskhetslöfte, där hon lovade att viga sitt liv åt Gud. Ett löfte som snart visade sig bli väldigt problematiskt, då hennes mor bortlovade henne till en ung man.
Lucia gjorde vad hon kunde för att skjuta upp bröllopet, och bad till Gud att få slippa gifta sig. Vändningen kom då hennes mamma blev sjuk, och Lucia övertalade henne att göra en pilgrimsresa till martyren Agathas grav. På plats får de båda en uppenbarelse, mamman blir frisk från blödarsjukan, tar emot Jesus och avstyr hela bröllopet.
Det här väcker vrede hos den tilltänkte brudgummen, som vänder sig till ståthållaren.
Vi befinner oss mitt i en period då kristna kunde förföljas i romarriket, och ståthållarens befallning blir att Lucia ska offra till de romerska gudarna.
– Ett rent offer till Gud är att besöka änkorna, de föräldralösa och pilgrimerna som behöver hjälp, och det är redan tre år sedan jag gav ett sådant offer till Jesus Kristus genom att dela ut all min egendom, lyder Lucias svar.
Maktens motdrag blir bryskt. Lucia, som lovat att vara jungfru livet ut, döms till prostitution. Men hon kommer aldrig fram till bordellen.
Det finns olika berättelser hur stadens män försöker släpa henne dit, men misslyckas. Tusen man och flera oxar klarar inte av att rubba kärran hon står på, de häller kokande olja över henne, men hon påverkas inte.
Slutligen är det någon som genomborrar hennes hals med ett svärd, och hon dör martyrdöden.
Sedan dess har kristna firat hennes minne, och de äldsta beläggen är från 400-talet. När Sverige kristnades följde helgonberättelsen om Lucia med, då i sin ursprungliga katolska version.
Men i och med reformationen så fick traditionen en annan vändning. Luciafirandet har hållit sig kvar i Sverige, men har allt mindre kommit att handla om den kristna martyren från Syrakusa, vars livsberättelse är nästintill okänd bland svenska tärnor, stjärngossar och lucior.