Nyheter

Kristna grupper vill begränsa spelreklam

Vill att spelmarknaden i Storbritannien ska regleras så att den skyddar unga människor och svaga i samhället

Flera kristna organisationer i Storbritannien ligger bakom en kampanj som syftar till att begränsa spelreklam.

Kampanjen Stopbettingads.com syftar till att få kyrkorna att förstå att de har en viktig roll i att skydda utsatta personer och att stoppa den normalisering som skett i samhället när det gäller spelande och bettingreklam, skriver Premier Christian.

– Om du kollar på en fotbollsmatch ser du femton eller sexton olika reklambudskap. Jag tycker det har gått för långt. På samma sätt som det finns begränsningar för alkohol och rökning borde det införas gränser för spelande, tycker Andy Frost, ledare för Share Jesus International och en av initiativtagarna.

Översyn av spelmarknaden

Tidigare har enskilda organisationer, som den kristna hjälporganisationen Care, krävt förbund för bettingreklam för personer under 18 år. Men ingenting har hänt. Nu går flera kristna organisationer ut på bred front med krav på att lagar och regler måste ses över.

Spelreklammarknaden avreglerades i Storbritannien år 2005 för att öka möjligheterna till spel och betting. Nu gör den brittiska regeringen en översyn av spelmarknaden för att bland annat ta reda på vilka konsekvenser som spelreklamen får i samhället. Och kampanjen vill att kyrkorna ska engagera sig i frågan.

Göra sin röst hörd

Inte mindre än tre fjärdedelar av samtliga fotbollsklubbar i engelska Premier League och Championship har antingen spelbolag som sponsorer eller andra kommersiella affärsavtal med spelbolag. Evangeliska alliansens Danny Webster vill uppmuntra kristna att stödja kampanjen:

– Den genomgång som regeringen nu gör är den första på mer än femton år. Det är ett bra tillfälle för oss att göra vår röst hörd. Vi vill att spelmarknaden ska regleras så att den skyddar unga och svaga människor i samhället. Genom att vara tuff mot spelbolagen kan våra politiker visa att de tar frågan på allvar, säger han.

Bakom kampanjen står också bland andra Ambassadors of football, Engelska kyrkan och Frälsningsarmén.

Fler artiklar för dig