24 september 2021

En tidning på kristen grund



Nyheter

Pentagram på kända skor väcker upprördhet

“Ni kan behålla era satansskor”, skriver en kommentator

Upprörda reaktioner möter skoföretaget Converse när en symbol för satanism införs på skorna i en ny kollektion. “Ni kan behålla era satansskor”, skriver en kommentator i sociala medier.

Det är på plösen på Converseskorna i den nya kollektionen som symbolen finns – ett pentagram, som brukar användas som symbol för satanism. Utformningen av skorna har rört upp starka känslor bland en del konsumenter, som uttrycker sin upprördhet i kommentarer på skoföretagets Instagramsida.

“Det här är sorgligt”, “inga mer köp för mig och min familj”, “Gud hjälpe er” och “det här gjorde mig illamående. Ni kan behålla era satansskor”, lyder några av kommentarerna.

“Ockulta associationer”

Den nya skokollektionen har tagits fram i ett samarbete mellan Converse och designern Rick Owens, som i ett uttalande säger att han länge har använt pentagrammet som symbol då det “uppenbart för med sig tonårsmässiga ockulta associationer”.

Han beskriver också symbolen som en hänvisning “till ett alternativt system” och menar att det “antyder öppenhet och empati. Det antyder strävan efter njutning, strävan efter sensation.”

Converse skriver i sin marknadsföring av kollektionen att “estetiken handlar om att bryta upp formalitet – att anta traditionell struktur och sedan spränga den”.

Inte första skon med symbol

Det är inte första gången som skor utformas med satanistisk symbolik och väcker starka reaktioner. I våras lanserade det New York-baserade konstnärskollektivet MSCHF i samarbete med rapparen Lil Nas X en sneakerssko med tydliga sataniska symboler i 666 exemplar. Därutöver uppgavs i marknadsföringen att varje sko innehöll en droppe människoblod.

Även i det fallet väckte skorna upprördhet från kristna – men också från Converses moderbolag, sportföretaget Nike.. Skorna var nämligen en modifierad version av en klassisk Nikemodell, vilket fick företaget att stämma konstnärskollektivet för varumärkesintrång.

Parterna förlikades och konstnärskollektivet återkallade de sålda skorna, i utbyte mot att Nike drog tillbaka stämningsansökan.

Arash Asadi

Arash Asadi

Arash Asadi är reporter på Dagen.

Kommentera på Dagen.se
Fler artiklar från Nyheter

Fler liknande artiklar


Dagens bibelord

Läs alla platsannonser på Dagen Jobb

Dagens poddar