Debatt

Jag klarar inte Gamla testamentets syn på Gud

Hon blir alltså dömd till livstid med en våldtäktsman.

Jag har med stort intresse tagit del av Dagens debattartiklar angående bibelsyn. Jag har ingen teologisk utbildning, men började redan som liten flicka att läsa Bibeln. På senare år har jag haft mycket svårt för att läsa delar av Gamla testamentet. Jag är uppvuxen i en pingstförsamling och tillhör fortfarande en sådan, men har också hittat mina trossyskon i Svenska kyrkan och andra samfund. Detta har berikat mitt liv och min gudstro mycket.

Som barn fick jag lära mig att hela Bibeln var Guds ofelbara ord. Problemet med denna tro, och som jag inte anser har belysts tillräckligt i Dagens debattartiklar, är vad denna fundamentalistiska tro gör med min gudsbild. För mig är det inte särskilt viktigt, vem som skrev Jesaja, om Jona är en historisk person eller berättelsen är skriven i undervisande syfte, eller hur jag skall tolka Bibelns skapelseberättelse. Det som däremot är livsviktigt för mig är: hur jag skall tolka bilden av Gud som vissa texter i GT ger mig.

Människor har alltid krigat och slagits med varandra. Men hur är den Gud beskaffad, som uppfordrar ett folk att utrota ett annat och bjuder att alla även barn skall dö? (t ex 4:e Mos 31:1) Hur går detta ihop med budordet ”Du skall inte dräpa”? Det blir ännu svårare längre fram i detta kapitel där ”Gud befaller” att man skall spara alla orörda flickebarn och sen dela ut dessa tillsammans med får och fäkreatur till dem som varit med i striden.

Andra svåra exempel är där Gud befaller att en man ska stenas till döds eftersom han samlat ved på sabbaten. För en uppstudsig son som inte lyder trots tuktan gäller även här stening.

Synen på kvinnan är också helt omöjlig. Om en man förgriper sig på en orörd flicka ska han böta till flickans far och sedan gifta sig med flickan. Hon blir alltså dömd till livstid med en våldtäktsman.

Jesus kom för att berätta vem Gud är. Den Gud Jesus målar upp för mig är inte lik den Gud jag ibland möter i Gamla testamentet. Jesus berättar också för oss om en Far som behandlar sin vanartiga son,(Lukas. 15) och bara två bibelböcker efter Moseböckerna har moabitiskan Rut fått en egen bok. Trots förbud blev Rut stammoder till kung David i tredje led och långt senare finns hon också omnämnd med namn i Jesu släktregister.

Kanske nådde inte Mose riktigt ända fram när han skulle skildra vem Gud var. Jag har valt att tro på den Gud som Jesus förkunnar. När Moses ord om Gud motsäger Jesu ord om Gud måste jag välja Jesu ord.

Fler artiklar för dig