Debatt

Felaktig slutsats av Skolverket

Vi efterlyser omformuleringar från Skolverkets sida som gör rättvisa åt den vetenskapliga bristen på kunskap om livets uppkomst. Det skriver Mats Selander och Lennart Holmbom.

Teori. Evolutionsteorin är allmänt accepterad vad gäller livets utveckling men inte när det gäller livets uppkomst, skriver debattörerna och framför kritik mot Skolverkets skrivning i ämnet. Bilden är från en föreläsning av professor Richard Roberts, Sydney.
Teori. Evolutionsteorin är allmänt accepterad vad gäller livets utveckling men inte när det gäller livets uppkomst, skriver debattörerna och framför kritik mot Skolverkets skrivning i ämnet. Bilden är från en föreläsning av professor Richard Roberts, Sydney.

I Skolverkets "Kommentarmaterialtill kursplanen i biologi" står: "Evolutionsteorin har en särställning som teoretisk grund för hela biologiämnet". Eftersom evolutionsteorin har en sådan särställning är det viktigt att se vad Skolverket menar ingår i evolutionsteorin och hur modern vetenskap ger stöd för detta. I Skolverkets dokument "Skolan och den vetenskapliga teorin om evolutionen" beskrivs hur evolutionsläran ska presenteras i skolan, särskilt i relation till teorin om Intelligent design (ID). Där står bland annat att; "grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen". Begreppsparet "livets uppkomst och utveckling" används tre gånger i detta tvåsidiga dokument. Begreppet "livets uppkomst" används ytterligare tre gånger och det är tydligt att "evolutionsläran" tolkas som en teori om både livets uppkomst och dess utveckling.

Läs Dagen en hel månad för endast 29 kr*

* Därefter 189 kr per månad

Dagen Digital

Klicka här