24 september 2021

En tidning på kristen grund



Debatt

Cecilia Lind: Djävulen är vår fiende - inte koldioxidutsläppen

Det är inte fel att som kristen bry sig om miljön, men den bör inte få ta orimliga proportioner i förhållande till uppdraget vi fått av Gud, skriver Cecilia Lind.

Noa var i samma situation som oss då en stor klimatkatastrof väntade honom. Han höll blicken fäst på det uppdrag han fått av Gud och i dag får han vara vår förebild, skriver Cecilia Lind.
Detta är ett debattinlägg som uttrycker författarens egna åsikter. Tidningens linje framförs på ledarsidan.

Klimatet upptar allas sinnen – vi sägs stå inför en oundviklig natur­katastrof och i våra församlingar i Sverige tar miljön en allt större plats. På gudstjänster avger man klimatlöften och omvänder sig från negativa klimatbeteenden som inte ärar Gud. Vi måste tillsammans göra allt vi kan för att rädda världen, stor som liten, kyrka som stat, menar man.

Linnea Åberg och Sofia Jonsson skriver i Dagen den 2 oktober (Värna skapelsen och stå upp för klimatet) om hur kristna bör se på klimat­frågan. De skriver att vi behöver "bearbeta vår teologiska förståelse av skapelsen och klimatet men också frälsning och Guds rike".

Jag håller med. Det behöver vi verkligen. Som kristna har vi fått det största uppdraget som finns, men det är inte helt i linje med det projekt vi nu samlas kring. Vårt uppdrag är att rädda mänskligheten, inte världen. Och inte för detta liv, utan först och främst för nästa. Och inte genom oss själva, utan genom att göra alla till Jesu lärjungar.

Noa var i samma situation som oss. Han fick också uppdraget att rädda mänskligheten. En stor klimatkatastrof väntade honom. Anledningen till naturkatastrofen var människornas synd, och den hand som lät översvämningen ske var Guds. "Se, jag ska låta floden komma med vatten över jorden", sa Gud (1 Mos 6:17). Tänk om Noa skulle fokuserat på att stoppa regnet från himlens fönster, i stället för att bygga båten? Då skulle ingen blivit räddad. Men Noa höll blicken fäst på det uppdrag han fått av Gud och i dag får han vara vår förebild.

Läs även Stefan Swärd oroas över kristna klimatskeptiker

Just nu sprids mycket ångest kring vad som ska ske i världen, särskilt bland den yngre generationen. Det är allvarligt. Jorden kommer gå under – jag har ingen framtid – tänker de unga, som inte längre ser någon poäng i att gå till skolan. Då är det viktigt att vi hjälper den som har klimat­ångest att få ett möte med Fridsfursten. Jag är så tacksam för att jag kan vila i att vad som än händer så är Gud med mig, och hur världen än ser ut har jag en framtid i mitt hemland – himlen. Bibeln säger att vi är "gäster och främlingar på jorden", som längtar "till ett bättre land, det himmelska" (Heb 11). Vi har ett hopp som inte påverkas av koldioxidutsläpp.

Det är inte fel att som kristen bry sig om miljön, men den bör inte få ta orimliga proportioner i förhållande till uppdraget vi fått av Gud. Det finns många "ohållbara" beteenden som inte ärar Gud i hur vi lever i dag; Slit och släng, materialism och massproduktion. Vi människor har genom synd som maktbegär och pengakärlek orsakat mycket död, och kulturen som vi lever i i dag är inte en gudsrikeskultur. Det finns nog mycket själviskhet och självförverkligande i våra kristna västerländska liv som inte alls stämmer överens med Nya testamentets förebild. Även i mitt liv. Det finns absolut anledning att omvända sig. Vi behöver läsa Bibeln varje dag och låta oss bli konfronterade av den helige Ande. "Vem märker hur ofta han felar? Förlåt mig mina hemliga brister", ber David (Ps 19:13).

Läs mer Klimatet visst viktigt för kristna – vi kan inte rangordna våra uppdrag

Bibeln beskriver anledningen till det som sker i världen i dag så här: "Jorden har blivit orenad under sina invånare, för de har överträtt Guds undervisning, kränkt lagarna och brutit det eviga förbundet. Därför förtär en förbannelse jorden" (Jes 24:5–6a). Anledningen är människornas synd. Och det sker återigen genom Guds hand, precis som på Noas tid. Det står: "Se, Herren tömmer jorden och ödelägger den … Jorden blir helt ödelagd och fullständigt utplundrad, för Herren har talat detta ord" (Jes 24).

Detta bibelställe får mig verkligen att reflektera kring Guds stora plan. Jesus såg inte fram emot att bära all världens synd på sig, men Han visste att det behövde ske och ville ge sitt liv för oss. När Petrus protesterade och föreslog en annan väg framåt fick han en skarp tillsägelse. Det fruktansvärda lidandet som väntade var nämligen Guds vilja. ”Dina tankar är inte Guds utan människors”, sa Jesus (Matt 16:23). När du ser vad som händer i världen, kom ihåg att Gud har en högre plan som kommer att fullbordas. Mycket kommer att ske men vi behöver inte stå rådlösa inför vågornas dån. Med blicken fäst på Jesus kan vi fortsätta gå på vattnet.

Djävulen har också en plan för världen. Han kommer förlora i slutändan men just nu har han många spelpjäser på planen, och vi måste se till att han inte leder oss vilse. Församlingens uppdrag att bygga frälsningens ark är A och O, och arbetarna är få. Därför gör djävulen allt han kan för att skifta vårt fokus från det allra viktigaste­ och hålla oss sysselsatta med annat. Vår fiende är även i fortsättningen Lögnens fader, och inte koldioxidutsläppen. Och vad vi än möter är Jesus den enda som kan rädda oss – inte vi själva, inte Greta, inte FN, inte påven, inte världsledarna och inte Moder Jord.

Så låt oss inte vara upptagna med att stoppa regnet, så att vi står där utan räddningsbåt när floden kommer. Utan låt oss fullborda det uppdrag Jesus gav oss, på Hans sätt och med Hans hjälp.

Cecilia Lind, copywriter

Läs också Martin Kroon: Klimatförändringarna är knappast alarmerande

Kommentera på Dagen.se
Fler artiklar från Debatt

Fler liknande artiklar


Dagens bibelord

Läs alla platsannonser på Dagen Jobb

Dagens poddar