Krönikor
Andlighet i varumärkes-branschen
Förskjutningen - från kollektivt institutionaliserad religion till privatiserad upplevelseorienterad - är tydlig. Många blandar trosföreställningar från helt skilda religioner, sätter in dem i nya psykologiserande ramar och betonar deras avslappnande funktioner. Allt fler hävdar att Gud är en kraft inne i människan, en energi. Ordet uppenbarelse är då onödigt. Bibliska ord som bot, omvändelse, frälsning och förlåtelse, för att inte tala om inkarnation och uppståndelse, blir meningslösa eller överflödiga.
Nygamla begrepp koloniserar och kommersialiserar människans dolda rymder. En viktig faktor i denna process är utvecklingen och marknadsföringen av just ordet ”andlighet”. En ogenerad mix av Dalai Lama, Feng Shui, holistisk medicin, aromaterapi, Hildegard av Bingen, yogaweekender, retreater och meditationstekniker - allt som går att sammanföra i ordet ”andlighet” - har övergått till en ”vara” i upplevelseindustrin. Entreprenörer skapar helt nya former av andlighet och säljer dem som tilläggsvalörer (andliga dofter, massage, heliga rum, stenar, meditationer, spa, The Tao of Winnie the Puh, Management buddhism, Zen in two weeks). Nu finns Samsaraparfym, zendeodorant, andlig kroppslotion och Hildegard av Bingen som hissmusik. Andligheten ikläder en vara en mystisk autenticitet som verkar tilldragande i en historiesuktande tid.