17 september 2021

En tidning på kristen grund



Böcker

Recension: Vacker andaktsbok för sommarens vila

Maja Karin Lindahl har läst “Bönens och tröstens trädgård” av Martin Lönnebo

Martin Lönnebo.

Titel: Bönens och tröstens trädgård

Författare: Martin Lönnebo

Förlag: Libris (265 sidor)

Genre: Andaktslitteratur

“Jag vill vara en vacker trädgård bakom en hemlig dörr.” Orden jag hörde i ett radioprogram och sedan antecknat i min telefon kom till mig igen. Den inre, vilda men välkomnande trädgården som en bild av ett liv i bön.

Martin Lönnebo använder samma bild i andaktsboken Bönens och tröstens trädgård. Kanske är titeln bekant? Två omtyckta bönböcker har här blivit en ny bok, utgiven på Libris förlag. Den har därför två delar. Första delen spänner över fem veckor med en daglig bön, lämpligen under kvällstid, som fördjupar ett särskilt ämne.

Första veckan är ämnet Herrens bön och jag tycker om hur kreativt bönen är disponerad över veckodagarna, där man ber om “dagligt bröd” på torsdagen – nattvardens dag – och om förlåtelse på fredagen, försoningens dag. Tredje veckan handlar om Jesusbönen och orden “Herre Jesus Kristus, Guds son, förbarma dig över mig syndare” blir nycklar att nå längre in i trädgården. Efter denna fördjupning återkommer dessa böner dagligen i resten av bönboken.

Bokens andra del vänder sig särskilt till den som bär på sorg med något längre reflektioner. Boken rymmer även ett upplägg för bibelläsning. De vackra illustrationerna ska självklart nämnas, sidorna är rikt smyckade med både fotografier och akvareller som ger läsningen den rätta inramningen.

Gemensamt för alla böner är att de inleds med en meditativ vandring in i den inre trädgården. Där sitter sedan Martin Lönnebo och väntar, på en bänk föreställer jag mig, och sällar sig till den stilla stunden bland blommor och träd. Bönens och tröstens trädgård är en bok för den som önskar en rytm och ett bildspråk för sitt andaktsliv, två goda hjälpmedel för ett liv i bön. Den är tillgänglig, anpassningsvänlig och vacker, och kanske därför alldeles särskilt rätt för sommarens semester och vila.

"Bönens och tröstens trädgård" av Martin Lönnebo.

Maja Karin Lindahl

Maja Karin Lindahl recenserar böcker i Dagen.

Kommentera på Dagen.se
Fler artiklar från Böcker

Fler liknande artiklar


Dagens bibelord

Läs alla platsannonser på Dagen Jobb

Dagens poddar