Recension: Viktiga verktyg för att förstå känslor

Alicia Wennstig har läst “Simskola för sensitivt begåvade” av Maggan Hägglund och Doris Dahlin

Titel: “Simskola för sensitivt begåvade – så slipper du drunkna i egna och andras känslor”

Författare: Maggan Hägglund och Doris Dahlin

Förlag: Libris (207 sidor)

Genre: Självhjälp

Det förkortas HSP. Highly sensitive person, eller på svenska högkänslighet. Det är ingen diagnos utan en egenskap vissa föds med, precis som att vissa föds mer musikaliska än andra. Jag hade hört begreppet förut, men inte satt mig in i det. Därför hade jag flera fördomar när denna bok landade i min hand. Bland annat tänkte jag att jag inte hade något behov av att läsa den. Jag ser mig inte som sensitivt begåvad, eller högkänslig. Men är det inte så att vi alla, på ett eller annat sätt, kämpar med våra känslor?

Hela boken är en enda stor praktisk hjälpreda, som författarna själva beskriver det. Den består av övningar där du ska vända dig inåt, till dig själv, och reflektera. Helst ska du skriva ner dina tankar också. Personligen är jag lat när det kommer till just övningar som dessa. “Jag gör det sen”. Kanske du känner igen dig? Jag kan härmed intyga att boken både blev roligare att läsa och mer givande när jag väl tog mig tiden att reflektera.

Jag började reflektera över mina egna känslor och tankar i särskilda situationer. Förändringar till exempel. De kan göra ont oavsett om man är högkänslig eller inte. Relationer likaså. Boken tar upp detta och mycket mer, och ger verktyg hur man kan hantera sina känslor. Och hur man kan lära känna sig själv lite bättre.

Jag fastnade speciellt för avsnittet “Resonans i dig” där övningen var att hitta det som skapar god resonans i sig själv. Att under en veckas tid skriva ner de ting, tillfällen, upplevelser, möten med människor eller annat som berört en och som fått en att jubla inombords. En ganska enkel övning där man lär sig mer om sig själv, och aktivt söker efter det goda i livet.

Du kanske inte heller känner igen dig i beskrivningen “sensitivt begåvad”, eller så gör du det. Oavsett finns det delar i boken att kunna ta till sig av.