Recension: Många aha-upplevelser när Jesusrörelsens tidiga historia tecknas

Håkan Arenius har läst “Den tidiga Jesusrörelsen” av Magnus Zetterholm (red)

Titel: Den tidiga Jesusrörelsen – En introduktion

Författare: Magnus Zetterholm (red)

Förlag: Artos (177 sidor)

Genre: Kyrkohistoria

Den tidiga Jesusrörelsen är en lättläst och intressant bok om de första dryga 50 åren då Jesusrörelsen inte visste att den skulle bli en kyrka. Läsningen känns som att möta en svensk som har bott utomlands halva livet och som enkelt och utan biavsikter berättar om förhållandena i det nya hemlandet. Fast det “hemland” författarna bott in sig i är det bibliska landskapet från det första århundradet.

Texten flyter lätt och ställer sig inte i vägen för innehållet. Ord som “polyteism” och “apologetik” förklaras (fast “hermeneutik” förväntas vara en del av läsarens vokabulär). Med avväpnande kunnighet slår texten igenom det skal av hemmablindhet som bibelläsaren och kyrkbänksnötaren ofta utvecklar för den här miljön. Författarna tar vara på den senaste forskningen utan att påstå att de har hela bilden och läsaren får dra sina egna slutsatser. Aha-upplevelserna uppstår inte alltid för att det handlar om ny kunskap, men för att saker sätts i sammanhang på ett pedagogiskt sätt.

Många frågor hinns med på få sidor.

Vad hände till exempel med budskapet när lärjungarna insåg att Jesus inte kom tillbaka i närtid som de trott? Eller hur annorlunda lät det när de berättade om Jesus för judar respektive greker och romare? Metaforerna, hur har de förståtts och förändrats i olika miljöer och tidsepoker? Och varför är det inte alls konstigt att Paulus inte har skrivit alla brev som han står som avsändare till i Nya testamentet?

Hur påverkade är förresten Nya testamentets texter av grekisk filosofi? Och varför fördömer inte Nya testamentet slaveri?

Även om detta är en självklar bok på de teologiska baskursernas litteraturlistor så borde den nå ut till dessa kursers potentiella studenter, liksom till intresserade bibelläsare i allmänhet. Den ger mersmak för teologiska studier!