Kultur

Var inte rädd för nya tongångar

I slutet av maj var det hundra år sedan Igor Stravinskijs musikrevolutionerande balett ”Våroffer” uruppfördes. Publiken rasade. Kompositören tvingades smita ut bakvägen. Historien visar hur lätt det är att kasta ut barnet med badvattnet, något att tänka på även för dagens kyrka när det gäller musikalisk förnyelse.

Nytt spår. Några scener ur baletten ”Våroffer” av Igor Stravinskij. Verket är ett exempel på hur en innovation först avvisats för att sedan hyllas som banbrytande.
Nytt spår. Några scener ur baletten ”Våroffer” av Igor Stravinskij. Verket är ett exempel på hur en innovation först avvisats för att sedan hyllas som banbrytande.
Publicerad Senast uppdaterad

Stravinskijs gigantiska verk har skakat om och också utvecklat orkestermusiken och komponerandet. Tack vare eller på grund av att han vågade tänja gränser i sitt komponerande så lever Stravinskijs musik än i dag. I allra högsta grad "Våroffer" som uruppfördes den 29 maj 1913 i Paris. Att drivas av en inre glöd att få skriva och skapa det man helst önskar är något alla konstnärer lever med, jämt och ständigt. Vill du förmedla någonting med ditt skapande så får inte upplopp, slagsmål och ruttna tomater stå i vägen.

Läs Dagen en hel månad för endast 29 kr*

* Därefter 189 kr per månad

Dagen Digital

Klicka här