Nyheter
Dagens aprilskämt: Kyrkor måste byta namn när företag sponsrar
Inflationen och sviktande församlingsekonomi tvingar fram ovanliga samarbeten mellan kyrkor och företag.

Allt fler företag vill vara med och sponsra välgörenhet, bland annat genom att stödja olika kyrkors hjälpinsatser. Dagen har gjort en genomgång vad detta kan betyda, inte minst då företagen börjar ställa oväntade krav.
– Vi funderade länge på om vi verkligen ville byta namn på kyrkan.
Observera: Denna artikel publicerades den 1 april 2025.
Inflationen är ett gissel, vilket också påverkat kyrkorna på många sätt. För med ökade matpriser är det å ena sidan allt fler som vänder sig till kyrkan för att få hjälp, å andra sidan påverkas även kyrkorna av de allt högre priserna. Dagen skrev exempelvis om hur S:ta Clara kyrka i Stockholm söker efter nya sponsorer för att ha råd med kaffet, både så att de kan dela ut till behövande i matkassarna, men också för att kaffet spelar en viktig roll i det diakonala arbetet.
– Vi förbrukar många paket på en vecka, berättade Carolina Ayoub, informatör.
Hon förklarade att de företag som skänker pengar eller mat till kyrkans arbete ofta vill hålla en låg profil, de skänker gärna, men vill helst inte skylta med sin välgörenhet.
Kyrka i indisk stil
Men Dagens genomgång visar att det inte alltid är så enkelt. Tvärtom har vi kunnat hitta flera exempel där företag faktiskt ställer krav på verksamheterna de sponrsar. Ibland riktigt långtgående sådana.
Ett exempel är Frihamnskyrkan i Göteborg som förra året anmäldes för att ha delat ut mat till hemlösa utan tillstånd. Efter att ha fått stor uppmärksamhet var det många som hörde av sig och ville hjälpa till. Även en del företag, som till församlingens stora förvåning plötsligt började ställa vissa motkrav.
Till slut landade det i ett samarbete med matproducenten Kitchen Joy, som bland att producerar fryst asiatisk mat i fyrkantiga kuber under namnet ”thai cube”.
– Vi är så klart tacksamma för hjälpen, men det var också speciellt att de ville designa om vår kyrka, säger Mats Särnholm, pastor och föreståndare.
– Men vi tyckte att kyrkan behövde kryddas till.

Vågar satsa
Ett annat exempel är hämtat från Skövde, det handlar om pingstförsamlingen som för några år sedan bytte namn till Bet:L, något som många då reagerade över. Nu har de inlett ett samarbete med det kända spelbolaget Unibet.
– Vi funderade länge på om vi verkligen ville byta namn på kyrkan, säger Simon Holst, pastor och föreståndare.
– Men ibland måste man våga chansa. Oddsen såg även riktigt bra ut.
För att ro i land själva sponsoravtalet fick kyrkan ännu en gång byta namn. Numera heter den UniBet:L.
Ska kyrkan verkligen förknippas med spel och dobbel?
– I Guds rike måste man alltid våga satsa.

Ostig fasad
Även Filadelfiakyrkan i Stockholm har gått med på att byta namn efter att ha inlett ett sponsoravtal med ostmärket Philadelphia.
– Vi tänkte att våra namn är så pass lika ändå, så ingen märker nog om vi sätter dit deras logga på vår fasad, säger kyrkans tilltänkte föreståndare, som vi väljer att hålla anonym tills vidare.
Tanken är också att församlingen ska öppna för vidare och mer specialdesignade sponsoravtal, inte bara när det gäller själva byggnaden, utan även löpande för själva verksamheten.
– En tanke är att man ska kunna gå in och sponsra en predikan. Då inleds den ungefär på samma sätt som när SVT presenterar sina sponsorer i samband med ett event.

Vågad kollekt
I Gamleby i Småland har Hagakyrkan även inlett ett samarbete med modehuset Balenciaga, vilket också lett till ett namnbyte till Balencihagakyrkan. Inte minst kommer det här att märkas i samband med kollekten, som kommer att ske samtidigt som nya kollektioner visas upp i kyrkans mittgång.

Strawberry domkyrka
Men mest uppmärksammat när det gäller kyrkliga sponsoravtal är nog projektet mellan hotellkedjan Strawberry och Svenska kyrkan. Företaget med Petter Stordalen i spetsen har redan tidigare visat att de gillar att ändra namn på nationalklenoder utifrån sitt jordgubbstema, så det faller sig ganska naturligt att Uppsala domkyrka är på väg att byta namn till Strawberry domkyrka.

Tanken var även här att sponsoravtalet skulle ge avtryck i gudstjänsterna, där Dagen kan avslöja vilka krav som ställdes, i de ännu oavslutade förhandlingarna.
– De ville få in ordet jordgubbe på flera sätt i en gudstjänst, exempelvis i psalmen Blott en dag. Men även i trosbekännelsen och den avslutande välsignelsen ville de ha med en jordgubbsreferens, säger en anonym tipsare.
– Problemet var bara att det var så svårt att bestämma om det var Fadern, Sonen eller den Helige ande som skulle bytas ut i välsignelsen.
Heligt cyklande
Vi avrundar Dagens genomgång av kyrkor som inlett spektakulära samarbeten med olika företag med Centrumkyrkan i Sundbyberg, där vi kan avslöja ett tätt samarbete med cykelkedjan Crescent. Med det nya namnet Crescentrumkyrkan vill de växla upp sitt arbete ytterligare.
