En synnerligen snabbpratande säljare ringde och talade med min man som nyss varit sjuk och är mycket trött. Erbjudandet handlade om "billiga" telefonabonnemang. Säljaren började med en irriterande ton påstå att andra bolag var dyra lurendrejare. En säljare får aldrig tala illa om konkurrenter.
Det enda min man kom ihåg efter samtalet var att han skulle få en mobil gratis men 280 kronor i månaden i 24 månader blir 6 720 kronor, en rysligt dyr mobil. Min man klarar knappt att sms:a.
När vår hemtelefon plötsligt var avstängd 7 augusti började jag göra efterforskningar. Säljaren hade bedyrat att vi alltid skulle gå att nå. Vi skulle få en bordstelefon också, som vi inte fått. Vår hemtelefon skulle i fortsättningen gå via det mobila nätet. En teknik som är alltför ny för att vi ska vara intresserade (mobilt bredband till trots). Någon bordstelefon har vi inte fått och någon hemtelefon har vi inte och kan alltså inte bli nådda. Det skylls på att porteringen tar tid, men vi har tidigare fått nummer porterade och aldrig fått någon telefon avstängd.
Det är beklagligt att seriösa telefonbolag flyttar säljtjänsten till säljbolag med ordsprutande säljare, som till varje pris jagar ett köp. De följer inte god säljetisk sed.
Radiotjänst är det enda företag som har rätt att ringa trots Nix-registrering, för att kontrollera tv-avgiften.