Kultur

Gemensam hashtag för bibelord på sociala medier

Bibelsällskapet har tillsammans med andra tagit fram en gemensam mall

Fredrik Lignell och pastorn Ellen Hemström om glädjen och våndan i att predika evangeliet.
Hur omvandlar man Första Mosebok till en hashtag på sociala medier? Den och liknande frågor ville Bibelsällskapet vara med och räta ut. Nu har det därför tagits fram en mall för hur standarden bör se ut när man delar bibelord.

Syftet med en hashtag, eller #, som är symbolen, är att hitta inlägg som handlar om samma tema på sociala medier. Skriver man exempelvis ett inlägg om hundar kan man “tagga” olika ord för att fler ska upptäcka vad man skrivit, som #husdjur, #hundliv och så vidare.

Det har tidigare rått en del oklarheter kring hur man taggar ett bibelord, alltså vilken hashtag som bör användas. Folk har gjort lite olika. Därför har ett gäng bibelorganisationer gått samman och hittat en standard för hur man kan använda hashtags när man delar bibelord i sociala medier, som Facebook, Instagram och Twitter.

Nu lagom till påsk, som troligen är en högtid där fler än vanligt delar bibelord, har de släppt listan med hashtags. Enligt deras standard skrivs exempelvis bibelboken Josua #jos, Första Samuelboken skrivs #1sam och Höga Visan #högav.

Bibelsällskapet hoppas att så många som möjligt ska följa standarden. Allt för att bibelorden som florerar på sociala medier ska nå fler.

“Vem vet, inför påsk eller jul kanske högtidernas texter skulle kunna trenda på Twitter eller Instagram?” skriver de på sin hemsida.

---

Fakta: Hashtags

  • Hashtags är ett sätt att sortera inlägg på sociala medier efter olika ämnen. Det började på Twitter men används på de flesta sociala medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Pinterest, och så vidare. En hashtag skrivs med tecknet “#” följt av ett nyckelord.
  • Exempel är #bibel, #inspiration, #bibelord, #bergspredikan, #denGylleneRegeln, #matt5v1, #matthew5verse1to2 och så vidare.

---

Kommentera på Dagen.se
Fler artiklar för dig