24 januari 2021

En tidning på kristen grund



Livsstil

Trendexpert: Att be kan bli trendigt under nästa år

Experten Stefan “Trendstefan” Nilsson listar fyra rörelser i samhället som han tycker att kyrkan borde bli uppmärksam på

Stefan “Trendstefan” Nilsson är Nordens ledande trendexpert och syns ständigt i tv-sofforna. I Dagens podd berättar han om varför trender säger mycket om vår existentiella hälsa, om sina egna tankar kring tro och tvivel samt om fyra trender som kyrkorna bör hålla koll på under 2021.


Namnet Stefan Nilsson kanske inte får gemene man att höja på ögonbrynen. Säger man i stället Trendstefan är det dock betydligt fler som hajar till. Inte minst i inredningsvärlden, där han räknas som norra Europas mest inflytelserika trendexpert. Trendintresset inleddes från början med att Stockholmskillen Stefan, som drev en inredningsbutik, på en middag mötte en radioprogramledare som på stående fot bjöd in honom till sitt radioprogram, där han sedan varje vecka satt och pratade om kommande trender.

Sedan dess har trendanalysen professionaliserats och Stefan Nilsson har fått smeknamnet “Trendstefan” och skapat sitt eget yrke. Och även om han oftast får tala om “årets färger” och inredningsdetaljer betonar han att han själv är betydligt mer intresserad av de större bakomliggande perspektiven.

– Jag har bland annat studerat sociologi, historia och arabiska, så jag kommer in i det här från det hållet. Jag är egentligen fullständigt ointresserad av konsumtion, utbrister han med ett skratt.

Lyssna på hela podden

Samtidigt erkänner han utan omsvep att detta med att förutse kommande trender till viss mån alltid handlar om gissningar.

– Ingen kan ju veta till hundra procent hur framtiden kommer att bli. Jag tittar på människors beteenden. Nu under pandemin är det särskilt intressant. I dag funderar jag till exempel mycket på att 52 procent av alla amerikanska ungdomar under 29 år har flyttat hem till sina föräldrar. Vilka konsekvenser kommer det att få? Kommer de att bilda familjer, eller vad händer med den gruppen?

Hur har pandemin påverkat dina framtidsspaningar?

– Varje år i oktober går jag in i en slags “grubbelgrotta” där jag låser in mig i mitt sommarhus i Roslagen och sätter upp postit-lappar på väggarna och försöker se de gemensamma dragen kring vad som rör sig inför året som kommer. Och det stora huvuddraget, själva ledordet för år 2020, trodde jag skulle vara “Happy”. Jag trodde att lycka skulle prägla 2020 väldigt mycket.

Stefan Nilsson brister ut i ännu ett skratt. För lycka är knappast det som kommit att forma pandemiåret 2020. Däremot har de existentiella perspektiven förstärkts menar trendexperten.

– Frågorna finns där, instängdheten och ensamheten är absolut här just nu. Det har vi börjat prata om, men där har vi bara skrapat på ytan. Majoriteten av svenska hushåll är singelhushåll och det här kommer vi att behöva samtala om mycket mer.

Hur trendigt är det med Gud just nu?

– När jag satt och förberedde mig för att träffa tidningen Dagen, som är lite annorlunda för mig, tänkte jag just på detta att bilden av kyrkan har förändrats ganska mycket. Från att ha setts som något väldigt dömande och omodernt, så finns det i dag en ny generation som inte alls är präglade av de här bilderna och som också i stor utsträckning är nykterister och lever på ett helt annat sätt än sina föräldrar.

– Och den generationen kommer kanske att känna ett behov av att göra upp med föräldrarnas negativa bild av tron och kyrkan och det kommer kanske att leda fram till en massa jättespännande saker.

Stefan Nilsson menar att vi just nu står på tröskeln till ännu en stor wellness-våg, med fokus på själslig hälsa och välbefinnande.

– Den mentala hälsan kommer att bli otroligt viktig. För vi mår inte bra av den här isoleringen. All vår medvetna tid kommer att handlar om hur ska jag må bättre. Det är jättepositivt, men som alla trender finns också här en baksida och det är att det kan bli väldigt egocentriskt med ett enormt fokus på bara mig och min bubbla.

På samma sätt som träning och fysisk hälsa länge varit trendigt, vilket bland annat kulminerat i ett stort intresse för långlopp och att göra “en svensk klassiker”, kommer det inre välbefinnandet att stå i centrum i framtiden, menar Nilsson. Han öppnar också för att sökande efter Gud kan komma att öka.

– Wellness handlar om att hitta balans. Så det kan vara Gud eller bön. Det kan absolut vara så att det kan bli trendigt att be.

Hur har du det med Gud i dag?

– Jag tänker inte så mycket på det. Jag besöker sällan kyrkan, men min relation till Gud är nog ändå bra skulle jag säga. Jag har inga problem med teodicéproblemet, jag har alltså inte hittat svaret men jag måste inte veta svaret.

– Men relationen till Gud är nog något väldigt privat skulle jag säga. Det är en relation mellan två parter, mellan Gud och mig.

Stefan Nilsson tystnar för en liten stund och sträcker sig efter sin mobil. Han tar fram en lista på fyra kommande trender som han tycker att kyrkorna borde hålla extra koll på.

– Man vill ju vara tydlig och här är fyra trender som jag tror kan vara viktiga utifrån tidningen Dagens målgrupp, inleder han högtidligt.

– Först och främst är det hälso- och wellness-trenden som vi redan har talat om. Men sedan har vi också en tydlig trend mot gemenskaper. Begreppet “community” som man pratar om på engelska. Som jag ser det är ju en av kyrkans viktigaste roller att vara en plats där människor får mötas, det finns en tydlig sådan kultur i kyrkan som man absolut borde bygga vidare på. Med hela vår existens längtar vi efter att träffa andra människor, inte minst efter den här pandemin. Man vill känna delaktighet och möta andra.


En annan trend som Stefan Nilsson tycker borde vara intressant för kyrkan är det han kallas för “aktivism-trenden”.

– Det rör sig en stark sådan aktivistisk trend redan nu, men jag skulle gissa att den kommer att brisera ytterligare under 2021. Vi ser en Greta Thunberg-effekt i den yngre generationen, och årets stora aktivistiska rörelse har ju varit Black Lives Matter-rörelsen som även kommer att fortsätta under nästa år. Det finns moraliska aspekter i det här engagemanget hos människor som borde vara intressant för kyrkan.

– Kyrkor får jättegärna tipsa­ mig om vad man redan gör. Min känsla när jag tittar runt är att det sker otroligt mycket både inom Svenska kyrkan och frikyrkorna. Jag tänker att det finns jätte­mycket roligt, men det når liksom inte in i “min bubbla” och det kan nog vara ett problem för kyrkan. Detta att nå ut, konstaterar trendexperten samtidigt som han slår fast att intresset att söka sig mer ut i naturen lär fortsätta även under nästa år.

– Vi kommer att fortsätta att gå ut i naturen, ut i skogen, ut i parken. Det handlar inte som tidigare om att vi tar in naturen med en massa naturelement i hemmen. Nej, nu vill vi själva vara ute mer och vi tycks helt vilja lämna konsumtionen och konsumtionssamhället. Blir det så kommer det utmana företag och oss alla att tänka nytt, och jag tror att det finns en god möjlighet här även för kyrkan att möta nya människor, säger Stefan Nilsson.

---

Fakta: Stefan Nilsson

  • Stefan Nilsson
  • Ålder: 50 år
  • Yrke: Trendexpert och bloggare på bloggen trendstefan.se
  • Bor: I Stockholm.
  • Kuriosa: Har utsetts till en av Sveriges inflytelserika personer av inredningstidningen Rum.

---

Fakta: Mer i podden – Hör Stefan Nilsson om:

Huruvida han själv känner ett ansvar kring vilka trender han väljer att lyfta fram.

Eventuella likheter mellan sekulära trendkännare och profeter.

Varför ordet trend fått en negativ klang.

---

Daniel Wistrand

Daniel Wistrand är redaktör för kultur och livsstil på Dagen.

Fler artiklar från Livsstil