Debatt

Två betygsnivåer minskar inte press


I en insändare den 26 mars argumenterar Andreas Grennborg för att vi ska ha ett betygssystem som endast ger Godkänt eller Icke godkänt, dels för att undvika den individuella partiskhet som förekommer när lärare sätter betyg och dels för att lätta på den press som jakt på höga betyg kan ge. Vad gäller att komma runt lärare som sätter orättvisa betyg, är det inget som alls skulle påverkas av huruvida det fanns två eller sju nivåer av betyg. Varje betyg skulle ju fortfarande kräva ett omdöme.
Vad gäller att förhindra "betygspressen", är två betygsnivåer inte nödvändigtvis bättre än sju. För var skulle gränsen gå mellan Godkänt och Icke godkänt? Skulle den sättas vid 60, 75 eller 90 procent rätt på ett prov? Var gränsen än sätts skapar det press för den grupp som hade svårt att nå dit. Det finns flera anledningar till varför ett system med två betygsgrader inte är bra.

 Vi människor har en tendens att endast prestera så mycket som vi behöver prestera. Om vi alltså lägger tröskeln för godkänt så pass lågt att det inte skapar "press", tror jag att vi snarare gör ungdomar en otjänst. Andreas argumenterar för att de som vill, fortfarande skulle ha möjlighet att tillgodogöra sig mer kunskap. Men ärligt talat tror jag att det är en skol-utopi. Jag tror att ungdomar mår bäst av att faktiskt få kämpa lite i skolan - för de flesta av dem kommer inte att göra det frivilligt. Man får inte muskler genom att lyfta tändstickor utan genom att lyfta vikter, och jag tror att detsamma gäller kunskap.

 Ett betygssystem med endast två nivåer skapar oerhörda problem efter gymnasiet när ungdomarna ska söka till jobb eller högskola. Vi skulle kunna minska kravet på prestationsförmåga under skoltiden, men då kommer det kravet bara att bli ännu hårdare efter gymnasiet.

 Jag vill också se Sverige i ett internationellt perspektiv. Hur många utländska universitet skulle ta emot en student utifrån ett intetsägande Godkänt? Och även om de gjorde det, hur skulle den studenten klara av att övergå till markant högre krav? Andreas belyser ett viktigt och aktuellt problem i Sverige - vad gör vi åt alla ungdomar som känner en enorm press under skoltiden? Lösningen är inte en lägre betygströskel. Det finns många andra faktorer som stressar ungdomar i dag - dåliga familjeförhållanden, kompistryck och saker som konkurrerar om dygnets timmar, till exempel tv och dator. Det är frågor som vi verkligen behöver hitta en lösning på.
Fler artiklar för dig