Debatt

Bibelns bevis är obestridliga

I två artiklar i Dagen (18/4 och 30/8) har jag fokuserat på det centrala budskapet i den kristna tron, nämligen att Jesus “dog”, “begravdes” och “uppstod”, och att han sågs av Kefas och de tolv och därefter “av femhundra” och av aposteln Paulus. Till stöd för dessa historiska fakta citerade jag flera bevis (både inre och yttre, och även sådana som kan hänföras till omständigheterna). Referenserna till Koranen är särskilt ämnade att visa att majoriteten av muslimer med ortodoxa trosuppfattningar tror att Jesus lever i himlen.

Jag är inte förvånad om det låter som ett ”svagt Koranstöd” för en efterföljare till Mirza Ghulam Ahmad, min vän Kashif Virk, som i likhet med sin imam tror att ”Jesus är död och begravd i Kashmir” (11/9).

Historiciteten kring Jesu Kristi korsfästelse och uppståndelse är baserad på "många bevis" för att citera Skriften själv (Apg 1:3).

Petrus, som var ett ögonvittne till Jesu Kristi lidande och hans faktiska död på korset, säger om korsfästelsen och uppståndelsen, att ”det var inte några skickligt hop­diktade sagor jag byggde på”. Markus var Petrus lärjunge. Den andre lärjungen, Johannes, berättar om det som han hörde och såg och bevittnade, och som han rörde vid med sina egna händer (1 Joh 1:1). Matteus var en av de tolv lärjungarna till Jesus. Lukas berättar om hur han noggrant han sökte upp ögonvittnen till sin berättelse, ”för att du skall förstå att de upplysningar du fått är tillförlitliga”. Därför kan varje sunt och om­dömesgillt sinne lätt avgöra, att det inte finns några utsagor som bättre kan bekräftas än Bibelns obestridliga fakta om korsfästelsen och Jesu Kristi uppståndelse.

Majoriteten av shia- och sunnimuslimer ansluter sig, med versen Bal Rafa ho Allah Elihe som grund, till den kristna tron på att Jesus inte är död i Kashmir eller någon annanstans på jorden utan blev levande upptagen till himlen. Några ledande muslimer stöder dessutom den kristna tron på att Jesus dog och begravdes och ”uppstod” igen från de döda, och därför betecknas Jesus med rätta som ett tecken på domens dag.

Tack och lov att historien om Jesus inte slutar med korsfästelsen utan med hans uppståndelse. Döden har inte längre någon kontroll eller dominans över honom, vilket den har över alla andra profeter, något Kashif Virk erkänner. Jesus har ensam utplånat döden och fört liv och odödlighet in i ljuset. Han är det enda hoppet om härlighet och hemligheten till seger över synden.

Emmanuel Luther Ratiq, journalist, författare

Fler artiklar för dig