Här recenserar vi spel för vuxna och äldre barn, som fungerar att spela i de flesta sammanhang

• Titel: Bamse och världens minsta äventyr
  • Betyg: 5 av 5
  • Ålder: från 5 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Kärnan

Världens starkaste björn är naturligtvis en favorit i sig men speltillverkaren har månat om att Bamse och världens minsta äventyr också ska bli roligt och pedagogiskt. Spelet går ut på att Nalle-Maja tappat bort pärlor till sitt pärlhalsband och Bamse och hans vänner hjälper till att leta, men råkar på vägen dricka en av Skalmans magiska drycker som gör att man blir lika liten som en myra, mask eller nyckelpiga och därmed lättare kan få hjälp även av de små insekterna.

Vinner gör den som lyckas hitta alla sina pärlor och sedan dricker en saft för att bli stor igen.

Man kan göra skillnad även om man är pytteliten är sensmoralen i spelet, och att lyckas förmedla en sådan berättelse i härliga färger och åldersanpassade utmaningar med favoritfigurerna från Bamses värld gör att spelet snabbt blir en populärt och tas fram om och om igen.

Felicia Ferreira

Spelbild, Bamse och världens minsta äventyr-spelet.
Spelomslag: Magiska skogen

Välförtjänt vinst av Årets barnspel

• Titel: Den magiska skogen
  • Betyg: 4 av 5
  • Ålder: från 5 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Tactic

I Den magiska skogen finns juveler i olika färger. Varje spelare ska med hjälp av spelkort, som visar var du får gå, hitta sina juveler och ta dem tillbaka till huset. I skogen finns troll som kan dyka upp på vägen och en tärning visar om de sover eller är vakna. Det finns också ett magiskt träd som går att flyga över och snabbare få hem sina juveler. Den som först hämtat hem sina tre juveler vinner.

Det här spelet utsågs till Årets barnspel 2023 och jag förstår varför. Det är tillräckligt enkelt för att snabbt förstå grunden och har tillräckligt många variabler för att skapa spänning och intresse. Jag spelade med en sexåring och en åttaåring och båda tyckte att det var väldigt kul. Det enda jag har att invända mot spelet var att vissa moment inte förklarades tillräckligt tydligt i reglerna.

Albin Larsson

Spelomslag: Exit the game - Gåtornas djungel

Lös djungelgåtor och öppna skatter

• Titel: Exit the Game Kids: Gåtornas djungel
  • Betyg: 4 av 5
  • Ålder: från 5 år
  • Antal spelare: 1–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Brädspel.se

I Exit the Game Kids: Gåtornas djungel ska ni öppna så många skattkistor som möjligt. I jakten på nycklar till skattkistor ska barnen ta sig igenom flera prövningar och klurigheter. Det gäller att lösa gåtan, hitta tre olika djur som snurras fram på svarsbrickan och se om man får en nyckel till skattkistan. När sex olika gåtor har klarats av får man öppna så många skattkistor som man har fått nycklar.

Exit the Game Kids: Gåtornas djungel är ett enkelt och lite klurigt spel som passar från fem år som det är rekommenderat. Det är dock roligast om det är en äldre spelledare med som berättar och beskriver de olika händelserna i spelet. Mycket uppskattat av barn på sju–åtta år som velat spela om och om igen.

Lina Eriksson

Spelomslag: Vattenfall!

Ingen spelomgång är den andra lik

• Titel: Vattenfall!!
  • Betyg: 4 av 5
  • Ålder: från 5 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 30 minuter
  • Förlag: Wow!

Vattenfall!! går ut på att ta sig över floden och att samla poäng. Vattenfallet gör att spelplanen förändras efter varje spelares tur, vilket bidrar till att det är lika roligt att spela varje gång. Vi har aldrig sett ett spel som liknar detta och det ger spelet ett extra bra betyg.

Vattenfall!! passar hela familjen, även vuxna blir lätt indragna i spänningen varje gång banan förändras. Vi gillar verkligen att det bjuds på ett annorlunda sätt att spela. Omgångarna går lagom fort och alla orkar vara med till slutet, och spelet engagerar även dem som för tillfället inte flyttar på spelpjäserna. Och även om det främst är till för barn så funkar det även tillsammans med vuxna.

Patrik Almqvist

Detaljbild, barnspelet Vattenfall!!
Spelomslag: Agenterna

Baserat på tv-program och kräver samarbete

• Titel: Agenterna
  • Betyg: 4 av 5
  • Ålder: från 8 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 30 minuter
  • Förlag: Svt Barn/Tactic
  • Regelvideo på svenska

“Ett samarbetsspel” är undertiteln på detta spel från SVT Barn och samarbetet sätts verkligen på prov första gången spelet ska packas upp. Agenterna består av många olika delar och har ambitionen att hålla intresset uppe under många spelomgångar. Därför kan det kännas lite avancerat första gången, men har man gott om tid och läser instruktionerna noggrant så går det sedan att spela länge och upptäcka nya variationer medan olika brott löses på löpande band.

Spelet går ut på att lösa brott genom olika handlingar på brottsplatsen eller högkvarteret. Man söker efter spår och analyserar dem, dyrkar upp lås och förhör misstänkta för att gå mot en gemensam seger. Att hitta den skyldige är det viktiga, men det kan också göras med särskilda stilpoäng genom att få en snabb tid eller lösa brott med extra svårighetsgrad.

Felicia Ferreira

Spelbild, Agenterna.
Spelomslag: Mia London

Roligt för barn, enformigt för vuxna

• Titel: Mia London och fallet med de 625 uslingarna
  • Betyg: 3,5 av 5
  • Ålder: från 5 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 10 minuter
  • Förlag: Brädspel.se

Varje spelare får ett häfte där det går att bläddra mellan olika varianter på hatt, mustasch, glasögon och fluga. Det gäller att bläddra fram rätt version av den usling som eftersöks i det pågående detektivarbetet. För att kunna göra det krävs att man fokuserar på de kort som läggs ut av spelledaren. Den variant som inte visas är den rätta. Det vill säga, kommer det inte fram ett par fyrkantiga glasögon, då är det just dessa som ska bläddras fram i deckarhäftet. Svårighetsgraden ökar under spelomgången genom att de olika varianterna presenteras allt kortare. Här tränas minnet samt koncentrationsförmågan.

Det var tydligt att Mia London tilltalade barnen på ett helt annat sätt än oss vuxna. Barnen ville gärna spela flera omgångar på rad, medan vi vuxna tröttnade redan efter första omgången, därav mittenbetyget.

Josefin Lilja

Två flickor spelar brädspelet "Mia London".
Spelomslag: Postrånet - Jakten på den försvunna diamanten

Efterlängtad uppföljare till Den försvunna diamanten

• Titel: Postrånet – Den försvunna diamanten
  • Betyg: 3,5 av 5
  • Ålder: från 9 år
  • Antal spelare: 3–5 spelare
  • Speltid: 45 minuter
  • Förlag: Alga

Uppföljaren som nu flyttar diamantjakten från en världsdel till en tågbana. Diamanten är återfunnen och ska levereras till Kung Edward VII som födelsedagsgåva. Med hjälp av tärning och spelplan ska diamanterna fraktas i tygpåse, men akta dig! Rånaren befinner sig i närheten och kan lätt stjäla den dyrbara stenen.

Äntligen finns en uppföljare till spelet som varit min grundplåt till “ett klassiskt, roligt familjespel”! Reglerna var något tunga att sig igenom, vilket gav 10–15 minuters förberedelse innan det var dags att börja spela. Men när planen väl var lagd och rollerna fördelade, startade en rolig kamp till mål. Ingen av oss fem spelare var helt säker på var diamanten befann sig, men det avslöjade sig under spelets gång vilket successivt ökade spänningen. Roligt spel som vi gärna spelar om, men något tung uppstart.

Andreas Sjögren

Spelbild till Postrånet, uppföljare till Den försvunna diamanten.
Spelomslag: Yumi & Tomu - Spelmästaren

Youtubeduon får spelarna att resa sig från stolen

• Titel: Yumi & Tomu - Spelmästaren
  • Betyg: 3 av 5
  • Ålder: från 8 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Kärnan

Youtube-duon Yumi & Tomu har tagit sin bok Spelmästaren och gjort om det till ett brädspel. Spelet går ut på att Yumi & Tomu tillsammans med sina vänner Jeff och Muimbi har fastnat i en fängelsehåla. Enda sättet att ta sig ut är att klara utmaningar som Spelmästaren ger. Via tärningskast slumpas om man får ett lätt, medelsvårt eller megasvårt uppdrag. Ibland är utmaningarna personliga, ibland gäller utmaningarna hela gruppen. Beroende på hur bra du lyckas får du ta steg fram eller bakåt. Den som till slut tar sig ut ur fängelsehålan vinner.

Spelet var helt okej men du vinner säkert mycket på att ha läst boken innan för att förstå referenserna, och som förälder får man gå in med inställningen att haka på alla utmaningar för det kan bli lite upp och ner från stolen.

Joel Höglund

Spelomslag: Mig Take Away: Familjekul och Junior Quiz

Mer allmänbildning är väl aldrig fel?

• Titel: MIG Take away: Familjekul/Junior Quiz
  • Betyg: 3 av 5
  • Ålder: från 6 år
  • Antal spelare: 2–6 spelare
  • Speltid: 15 minuter
  • Förlag: PlayMIG

Ett klassiskt frågespel - kan man få för många av dessa? Jag hävdar att man inte kan det. Låt det ligga framme på köksbänken, stoppa ett i bilens handskfack eller ha det redo vid tv:n när familjen ledsnat på skärm (eller så testar man en skärmfri kväll). Du får garanterat en högre nivå på allmänbildningen i ditt hushåll av att ställa dessa frågor och gissa svaren. Frågorna är aktuella och rör sig mellan områden som geografi, underhållning, sport och natur. De två olika versionerna har lite olika inriktning beroende på målgruppen, vilket fungerar bra.

Till min glädje märkte jag hur de två äldsta barnen (tio och åtta år gamla) fortsatte att ställa frågor till varandra efter det att vi spelat klart. Det är ett enkelt, smidigt och lättillgängligt spel - man behöver inte ens följa reglerna utan kan använda fråga/svar-metoden så snart man känner för att bli lite mer allmänbildad, eller bara underhållen.

Josefin Lilja

Spelomslag: DIY Memo

Skapa ditt eget memoryspel

• Titel: DIY memo
  • Betyg: 3 av 5
  • Ålder: från 3 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 10 minuter
  • Förlag: Clicko

Clicko gör pedagogiska leksaker och spel, ofta i trä. Denna gång har de gjort ett memoryspel – eller egentligen inte, för det som finns med i påsen är 30 blanka träbrickor som ditt barn, eller du, själv ska göra till ett memory. Därav DIY, som är en förkortning för engelskans “do it yourself”, gör det själv. Som sådant kommer det nöje ni får ut av detta spel hänga väldigt mycket på om de barn som ska rita, måla eller sätta matchande klistermärken på memorybrickorna tycker att det är en rolig övning eller inte. För när det är gjort fungerar detta som vilket annat memoryspel som helst.

Jakob Ihfongård

Spelomslag: Handbok för superhjältar spelet

Bra när det ska gå snabbt och vara enkelt

• Titel: Handbok för superhjältar Spelet
  • Betyg: 2,5 av 5
  • Ålder: från 8 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Kärnan

Vilka barn gillar inte Handbok för superhjältar? Det är hög igenkänning på bilder, karaktärer och färger från den populära bokserien. När stadens farligaste skurk Wolfgang har tagit sig in på konstmuseet och stulit tavlan Maia-Lisa, ja då behövs Röda masken och hennes medhjälpare för att ta tillbaka tavlan. Till sin hjälp har de förstås olika superkrafter som vattenkanon, osynlighet och att kunna flyga. Men det finns hinder på vägen och målet med spelet är att ta sig förbi hindren så snabbt som möjligt för att rädda tavlan.

Spelet är lite väl enkelt för att vara från 8 år, men för lite yngre spelare passar det bra och ger några roliga spelomgångar. Det är dock inget spel som plockas fram om och om igen. Spelet är tidsmässigt bra när man vill ha något som går snabbt och enkelt.

Felicia Ferreira

Spelbild, Handbok för superhjältar-spelet
Spelomslag: Musse & Helium ABC och Musse & Helium 123

Bäst för den som ska lära sig siffror och bokstäver

• Titel: Musse och Helium – ABC/123
  • Betyg: 2,5 av 5
  • Ålder: från 4 år
  • Antal spelare: 1–3 spelare
  • Speltid: 15 minuter
  • Förlag: Alga

Författaren Camilla Brink och hennes förlag fortsätter att göra spin-offs på karaktärerna Musse & Helium. Den här gången handlar det om två memory-inspirerade lärospel – ett för siffror och ett för bokstäver. Kartongen utlovar “superkul” spel, men fullt så roliga är de inte. Upplägget är detsamma för båda: Bland de upp -och nervända korten på bordet gäller det att hitta dem som överensstämmer med sifforna eller bokstäverna på den egna spelbrickan.

När brickan är full ska man kontrollera att man har gjort rätt genom att använda Musse & Heliums “magiska” glasögon och hitta den hemliga tråden. Momentet tillför dock inte så mycket, och för den som har nedsatt syn är tråden dessutom svår att upptäcka.

Även om det går att variera spelens svårighetsgrad genom att till exempel välja små i stället för stora bokstäver, passar spelen bäst för den som precis håller på att lära sig siffror och bokstäver. För den som redan kan, krävs större finess.

Malina Abrahamsson

Spelomslag: Formworm

Renodlat barnspel med maskar

• Titel: Formworm
  • Betyg: 2,5 av 5
  • Ålder: från 6 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: Peliko

I Formworm ska en mask (alltså djuret mask) så snabbt som möjligt formas till en geometrisk figur som visas på ett kort. Den som först efterliknar formen får kortet. Först till tre kort vinner.

Det finns några varianter av spelupplägget men i grunden är spelidén enkel, vilket är en styrka. Det går snabbt att komma i gång och snabbt att introducera nya spelare. När jag spelade med barnen, sex och åtta år, tyckte de till en början att det var roligt, men känslan var att de tröttnade efter ett tag. Spelet är lite för likartat och har man spelat det några gånger kan det kännas som att “man kan det”. Åldersgränsen är satt till sex år, men jag skulle säga att även yngre barn kan vara med och spela. På förpackningen står att det är “roligt för hela familjen”, men jag tycker att det mer är ett renodlat barnspel.

Albin Larsson

Spelomslag: ABC Memo

Bokstavsmemory för hipsterföräldrar

• Titel: ABC Memo
  • Betyg: 2,5 av 5
  • Ålder: från 3 år
  • Antal spelare: 2+ spelare
  • Speltid: 10 minuter
  • Förlag: Ninjaprint

Ninjaprint har gjort ytterligare ett memory-spel, efter tidigare MeMonster och Skogen memory, med sedvanligt hög produktionskvalitet. Den här gången handlar det om att matcha bokstäver, vilket gör åldersgränsen på tre år lågt satt. Även för äldre barn kan det vara svårt att se skillnad på de visserligen snygga men inte helt tydliga bokstäverna, framför allt på liknande bokstäver som W och M. För att få variation från ordinarie memory finns det några extrabrickor med specialregler, som återigen fungerar bättre med lite äldre barn och riskerar att leda till osämja om de används.

Det följer också med en plansch med hela alfabetet, men med samma dilemma: snyggt men inte helt tydligt. Det känns som att målgruppen för ABC Memo mer är hipsterföräldrar än deras barn, vilket ger ett lägre slutbetyg än tidigare memory-spel från samma förlag.

Jakob Ihfongård

Spelomslag: Sydamerikas hemligheter

Fin kvalitet, men för slumpartat

• Titel: Sydamerikas hemligheter
  • Betyg: 2 av 5
  • Ålder: från 7 år
  • Antal spelare: 2–4 spelare
  • Speltid: 20 minuter
  • Förlag: ALF
  • Regelvideo på svenska

Sydamerikas hemligheter går ut på att hitta den hemliga skatten som finns någonstans i Sydamerika. Varje drag väljer du till vilka städer du vill resa på kartan, där du samlar ledtrådar för att hitta skatten. Ledtrådar hittas genom att du drar en bricka ur en påse, i vilken det också finns andra positiva eller negativa brickor. Du kan också använda pengar för att köpa båt- och flygbiljetter - om inte en rövare hunnit tagit dem av dig. Den som först hittar fem ledtrådar och besöker de städer som visas på dem vinner.

Sydamerikas hemligheter är ett välproducerat spel med bra kvalitet på brickor, tärningar och block. Det är tydligt och bra illustrerat och reglerna är bra skrivna. Men slumpen på vilka brickor du drar är väldigt oförlåtande. Har du tur så drar du bara ledtrådar och du vet snabbt hur du ska lägga upp dina rutt för att vinna spelet. Har du otur så drar du kort som stå över ett drag, ingenting händer eller rövare som tar dina pengar. Du interagerar också ytterst lite med andra spelare, så det är märkligt att det inte finns soloregler.

Henrik Erlandsson